Bachelor thesis
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Nauczanie języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych w Polsce i w Japonii - analiza porównawcza

Author
Piwko, Dorota
Promoter
Starecka, Katarzyna
Publication date
2024
Abstract (PL)

W pracy porównane zostały systemy nauczania języka angielskiego w Polsce i Japonii, przy czym skupiono się na analizie metod, celów oraz podejścia do oceniania uczniów. W dobie globalizacji i rosnącej roli angielskiego jako międzynarodowego języka, oba kraje rozwijają programy edukacyjne, jednak osiągają różne wyniki. Polska, plasując się wyżej w światowych rankingach znajomości angielskiego, stosuje bardziej interaktywne metody nauczania, podczas gdy Japonia koncentruje się na formalnych podejściach, z naciskiem na poprawność. W pracy omówiono, jak różnice kulturowe, takie jak stosunek do błędów czy ekspozycja na język, wpływają na skuteczność nauczania. Wnioski wskazują na potrzebę lepszego dostosowania strategii edukacyjnych do lokalnych uwarunkowań i wskazują potencjalne obszary usprawnień, które mogą przyczynić się do efektywniejszego nauczania języka angielskiego w obu krajach.

Abstract (EN)

The paper compares the English language teaching systems in Poland and Japan, focusing on the analysis of methods, objectives, and approaches to student assessment. In an era of globalization and the growing importance of English as an international language, both countries have developed educational programs with varying degrees of success. Poland, which ranks higher in global English proficiency indices, employs more interactive teaching methods, while Japan emphasizes formal approaches with a focus on linguistic accuracy. The paper explores how cultural differences, such as attitudes toward mistakes and exposure to the language, impact teaching effectiveness. The conclusions underscore the necessity of adapting educational strategies to local contexts and identifying potential areas for improvement that could enhance the effectiveness of English language teaching in both countries.

Keywords EN
English language teaching
English language
education
secondary schools
Poland
Japan
language education
comparative analysis
educational challenges
Alternative Title
English language teaching in secondary schools in Poland and Japan: A comparative analysis
Publisher
University of Warsaw
Defence date
2024-09-06
Open access license
Closed access