Licencja
Grywalizacja jako metoda zwiększenia skuteczności jakościowych badań rynku
Abstrakt (PL)
Grywalizacja to jeden z najszybciej rosnących trendów w światowym marketingu – użycie mechanizmów gier do zwiększenia zaangażowania konsumenta jest wykorzystywane już we wszystkich kategoriach produktowych. Grywalizacja w badaniach marketingowych to jednak wciąż bardzo młoda dziedzina i wymaga systematycznych badań skuteczności stosowanych metod i technik. Badacze wskazują na pozytywne skutki wykorzystania gier w badaniach – poprzez zwiększenie zaangażowania i otwartości respondentów, a także poprzez wprowadzenie ich w „gorący” stan behawioralny, w którym łatwiej jest dotrzeć do prawdziwych motywacji i odtworzyć realne zachowania. Celem artykułu jest omówienie aktualnego stanu wiedzy na temat grywalizacji w badaniach rynku wraz z opisem eksperymentów dowodzących jej skuteczności oraz przedstawienie koncepcji (w tym autorskich) gier stosowanych w jakościowych badaniach marketingowych.
Abstrakt (EN)
Gamification is one of the most rapidly growing trends in marketing worldwide. Game mechanics to increase consumer’s engagement is commonly used in nearly all product categories. Gamification is still underdeveloped in the field of the marketing research and its effectiveness needs systematic verification. Researchers indicate the positive effect of gamified reseach on the respondent’s engagement and openess – inducing the “hot state” by using games helps to explore true motivations and retrace the real behaviour. The goal of this text is to present current state of knowlegde about the effectiveness of gamification in market research and to share the concepts of games used in qualitative projects.