Licencja
Muzyka jako kontekstowa wskazówka interpretacyjna i pamięciowa w procesie kształtowania własnej tożsamości i percepcji zdarzeń życiowych
Abstrakt (PL)
Muzyka pełni wiele różnorodnych istotnych funkcji w życiu człowieka. Między innymi bywa wykorzystywana jako kontekstowa wskazówka interpretacyjna i pamięciowa w procesie kształtowania własnej tożsamości czy percepcji zdarzeń życiowych. W celu lepszego poznania zjawiska odnoszenia tekstów i melodii utworów muzycznych do siebie i swojego życia, przeprowadzono badanie eksploracyjne ilościowo-jakościowe na 366 osobach poprzez kwestionariusz online. Aktywność ta okazała się wyjątkowo powszechna i często stosowana, przyjmująca różne formy, a jej nasilenie i przebieg zależne m.in. od płci, poziomu edukacji muzycznej, częstotliwości słuchania muzyki, nasilenia inklinacji autonarracyjnej, słuchanych gatunków muzycznych, a także języka czy gatunku odnoszonych utworów. Opisano najczęstsze okoliczności odnoszenia do siebie i swojego życia utworów muzycznych oraz wpływ nastroju na przebieg tego procesu. Ponadto potwierdzono też, że badani bardziej lubią odnoszone do życia utwory i dostrzegają wpływ muzyki na percepcję zdarzeń w swoim życiu. Na koniec omówiono znaczenie badania oraz jego ograniczenia.
Abstrakt (EN)
Music serves a wide variety of important functions in human life. Among others, it is sometimes used as a context cue: interpretation cue and memory cue in the process of identity development and perception of life events. In order to increase understanding of the phenomenon of relating the lyrics and melodies of pieces of music to oneself and one’s life, exploratory quantitative qualitative research was conducted on 366 people through an online questionnaire. This activity turned out to be commonly and frequently used, occur in different forms, and its intensity and course be dependent on: gender, level of music education, frequency of music listening, self-narrative inclination, language of the lyrics, and genre of related music pieces. The most common circumstances of relating music pieces to oneself and one’s life and mood influences on this process were described. Moreover, it was confirmed that respondents show preference for relatable pieces of music and notice the influence of music on their perception of life events. Finally, the meaning of the research and its limitations were addressed.