Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Tematyka queer w materiałach dydaktycznych przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe

Autor
Penkalla, Wiktoria
Promotor
Kajak, Piotr
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Głównym celem pracy było zaproponowanie wyboru treści uzupełniających do podręczników z serii Hurra! Po polsku autorstwa Agnieszki Dixon, Agnieszki Jasińskiej, Małgorzaty Małolepszej oraz Anety Szymkiewicz, które służyłyby wprowadzeniu do publikacji reprezentacji społeczności queer. Zamiar ten związany był z obserwacją, że żadne z dostępnych na rynku materiałów do nauki języka jako obcego nie uwzględniają zagadnień związanych z osobami LGBTQIA+, podczas gdy stanowią one coraz lepiej widoczną, zróżnicowaną grupę społeczną, która zasługuje na poszanowanie swojej odmienności oraz uznanie prawa do godności. Sprzyjać temu może naturalizacja obecności osób nieheteronormatywnych w podręcznikach, która sprzyja wyrobieniu przyzwyczajenia, że ludzi takich można spotkać w różnych sytuacjach społecznych i warto wykazać się w stosunku do nich postawą otwartą. Autorka wybiera tę konkretną serię wydawniczą ze względu na cechującą ją otwartość światopoglądową oraz tendencję do przełamywania negatywnych stereotypów, związanych przede wszystkim z płcią kulturową i narodowością. Stąd też stanowiła ona oczywisty wybór, cechujący się największą podatnością na uwzględnienie reprezentacji społeczności queer. Opracowane przez autorkę zadania oraz materiały teoretyczne służą kształtowaniu zarówno kompetencji językowych, jak i kulturowych. Pośród pierwszych z nich znajdują się umiejętności rozpoznawania oraz stosowania form języka inkluzywnego, w tym osobatywów, iksatywów i neutratywów. Pośród drugich występują nabycie znajomości historii narodzin ruchu na rzecz osób LGBTQIA+, a także poznanie ważnych dla tej wspólnoty osób, miejsc, świąt i obyczajów. Zasadniczą część wywodu autorka poprzedziła wstępem teoretycznym, służącym doprecyzowaniu pojęć, sformułowaniu problemu badawczego oraz opisem ogólnym serii podręczników, która stała się obszarem jej zainteresowania.

Słowa kluczowe PL
glottodydaktyka
Hurra! Po polsku
język inkluzywny
nauczanie języka polskiego jako obcego
LGBTQIA+
kompetencja kulturowa
queer
Inny tytuł
Queer themes in teaching materials intended for learning Polish as a foreign language. Program proposals
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-16
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty