Licencja
Tematyka queer w materiałach dydaktycznych przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe
Abstrakt (PL)
Głównym celem pracy było zaproponowanie wyboru treści uzupełniających do podręczników z serii Hurra! Po polsku autorstwa Agnieszki Dixon, Agnieszki Jasińskiej, Małgorzaty Małolepszej oraz Anety Szymkiewicz, które służyłyby wprowadzeniu do publikacji reprezentacji społeczności queer. Zamiar ten związany był z obserwacją, że żadne z dostępnych na rynku materiałów do nauki języka jako obcego nie uwzględniają zagadnień związanych z osobami LGBTQIA+, podczas gdy stanowią one coraz lepiej widoczną, zróżnicowaną grupę społeczną, która zasługuje na poszanowanie swojej odmienności oraz uznanie prawa do godności. Sprzyjać temu może naturalizacja obecności osób nieheteronormatywnych w podręcznikach, która sprzyja wyrobieniu przyzwyczajenia, że ludzi takich można spotkać w różnych sytuacjach społecznych i warto wykazać się w stosunku do nich postawą otwartą. Autorka wybiera tę konkretną serię wydawniczą ze względu na cechującą ją otwartość światopoglądową oraz tendencję do przełamywania negatywnych stereotypów, związanych przede wszystkim z płcią kulturową i narodowością. Stąd też stanowiła ona oczywisty wybór, cechujący się największą podatnością na uwzględnienie reprezentacji społeczności queer. Opracowane przez autorkę zadania oraz materiały teoretyczne służą kształtowaniu zarówno kompetencji językowych, jak i kulturowych. Pośród pierwszych z nich znajdują się umiejętności rozpoznawania oraz stosowania form języka inkluzywnego, w tym osobatywów, iksatywów i neutratywów. Pośród drugich występują nabycie znajomości historii narodzin ruchu na rzecz osób LGBTQIA+, a także poznanie ważnych dla tej wspólnoty osób, miejsc, świąt i obyczajów. Zasadniczą część wywodu autorka poprzedziła wstępem teoretycznym, służącym doprecyzowaniu pojęć, sformułowaniu problemu badawczego oraz opisem ogólnym serii podręczników, która stała się obszarem jej zainteresowania.