Licencja
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA URZĘDNIKÓW SAMORZĄDOWYCH
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca dotyczy obowiązków i uprawnień urzędników samorządowych. Pragmatyką regulującą status tej kategorii pracowników jest ustawa z dnia 28 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych. Wyróżnia się 3 formy podstaw zatrudnienia urzędników samorządowych: umowa o pracę, wybór oraz powołanie. Obowiązki pracowników samorządowych należy podzielić na obowiązki, które wynikają z Kodeksu pracy, pragmatyki, która dzieli się na obowiązki kwalifikowane oraz obowiązki dodatkowe, a także obowiązki wynikające z innych ustaw. Urzędnik samorządowy podlega ocenie okresowej. Z uwagi na pełnioną rolę publiczną w państwie, urzędnik samorządowy podlega odpowiedzialności za wykonaną pracę. Wyróżnia się odpowiedzialność na podstawie Kodeksu pracy: odpowiedzialność porządkową, materialną, a także wynikającą z innych ustaw. Poza obowiązkami, pracownikowi przysługują również uprawnienia płacowe oraz pozapłacowe.
Abstrakt (EN)
This thesis concentrates on the duties and powers of local government officials. The pragmatics regulating the status of this category of employees is the Act of 28 November 2008 on Municipal Employees. There are 3 forms of basis of employment of local government officials: employment contract, election and vocation. The duties of local government employees are to be divided into duties that arise from the Labour Code, the pragmatics, which are divided into qualified duties and additional duties, as well as duties arising from other laws. A local administrative personnel is under periodical evaluation. Given their public role in the state, a local government official is subject to liability for their work. A distinction is made between responsibility on the basis of the Labour Code: ordinal responsibility, material responsibility, as well as responsibility arising from other laws. Apart from the duties, the employee is also entitled to wage and non-wage entitlements.