Praca doktorska
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.

Efektywność i jakość w szkolnictwie wyższym

Autor
Dwórznik, Marcin
Promotor
Opolski, Krzysztof
Modzelewski, Piotr
Data publikacji
2019-03-19
Abstrakt (PL)

W pracy przedstawiono propozycję metodyki badania efektywności i jakości procesów głównych realizowanych przez uczelnie wyższe: dydaktyki i badań. Dodatkowo przeprowadzono również analizę skuteczności organizacyjnej w oparciu o wskaźniki finansowe. Problematyka funkcjonowania uczelni wyższej nabiera szczególnego znaczenia w kontekście jednego z priorytetów realizowanej1 strategii Europa 2020: („rozwój inteligentny: rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacji”). Uczelnie powinny sprostać nowym wymaganiom społecznym, zwłaszcza w obszarze jakości. Dla pełnienia roli zarządczej przez kierownictwo uczelni i sprostania presji pracodawców kluczowe jest zwracanie uwagi na takie czynniki jak: dostosowanie treści nauczania i przewidywanych efektów edukacyjnych do potrzeb gospodarki, pojawiające się niejednolite perspektywy demograficzne, szczególnie w kontekście przyrostu naturalnego oraz struktury wiekowej ludności oraz konieczność uwzględniania rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania jednostki. Powyższe dylematy stwarzają konieczność wprowadzenia stałego monitorowania efektywności oraz rzadko wspominanej jakości uczelni wyższej.

Abstrakt (EN)

The paper presents the methodology proposal for measurement the efficiency and quality of main processes (didactics and research) carried out by higher schools. In addition, an analysis of organizational effectiveness was carried out based on financial indicators. The issue of the functioning of a university is particularly important in the context of one of the priorities of the Europe 2020 strategy1 : ("smart development: development of a knowledge-based economy and innovation"). Universities should meet new social requirements, especially in the area of quality. For the management by the university management and coping with the pressure of employers, it is crucial to pay attention to such factors as: adjusting the teaching content and anticipated educational effects to the needs of the economy, inconsistent demographic prospects, especially in the context of population growth and the age structure of the population economic in making decisions regarding the functioning of the unit. The above dilemmas create the necessity of introducing constant monitoring of efficiency and the rarely mentioned quality of the university.

Słowa kluczowe PL
badania
dydaktyka
procesy
skuteczność
jakość
efektywność
uczelnia wyższa
Inny tytuł
Higher Education Efficiency and Quality
Data obrony
2019-02-19
Licencja otwartego dostępu
Dozwolony użytek