Licencja
Autorytety i wpływ społeczny w pokoleniu Z
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca licencjacka poświęcona jest autorytetom oraz wpływowi społecznemu w pokoleniu Z. Pokolenie Z jest pierwszym, które dorastało otoczone technologią i szeroko rozumianym dostępem do mediów. Miało to ogromny wpływ na ich wychowanie i późniejsze podejście do życia oraz pracy. Omawiana generacja jest dużo bardziej indywidualistyczna, niż wcześniejsze pokolenia oraz znacznie częściej kieruje się emocjami podejmując decyzje. Przywiązuje także dużo większą wagę do ekologii oraz problemów społecznych. Pokolenie Z jest wyjątkowe, ponieważ dorastało w czasie pandemii COVID-19, która znacznie zmieniła postrzeganie ówczesnego świata i zagrożeń cywilizacyjnych. W niniejszej pracy przyjęto, że pokolenie Z obejmuje osoby urodzone w latach 1995-2012. Praca powstała na podstawie książek, artykułów oraz raportów poruszających omawiany temat lub wyjaśniających zjawiska potrzebne do lepszego zrozumienia danych zagadnień. Przedstawiona analiza i wnioski końcowe mają na celu pomóc lepiej zrozumieć ową generacje oraz postrzeganie przez nią autorytetów, a także wskazać kierunek do dalszych badań.
Abstrakt (EN)
This undergraduate thesis looks at authority and social influence in Generation Z. Generation Z is the first to grow up surrounded by technology and widespread access to social media. This had a huge impact on their upbringing and later approach to life and work. This generation is much more individualistic than previous generations and is much more often guided by emotions when making decisions. They also pay much more attention to ecology and social issues. Generation Z is unique in that it grew up during the COVID-19 pandemic, which significantly changed perceptions of the world at that time and the threats to civilisation. This paper assumes that Generation Z includes people born between 1995 and 2012. The paper is based on books, articles and reports dealing with the subject under discussion or explaining phenomena needed to better understand the issues involved. The analysis and conclusions presented herein are intended to help us better understand this generation and their perception of authority figures, and to point the way towards further study.