Licencja
Stan przygotowania emisyjnego chóru mieszanego akademickiego i chóru mieszanego senioralnego z perspektywy chórzysty, dyrygenta i instruktora głosowego
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy licencjackiej jest określenie stanu przygotowania emisyjnego chórów mieszanych: akademickiego i senioralnego z perspektywy chórzysty, dyrygenta i instruktora głosowego. Badaną grupę stanowili członkowie Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego i chóru senioralnego Amici Canentes. Przedmiotem badania była znajomość zasad prawidłowej emisji i higieny głosu, świadomość ciała chórzystów oraz parametry, takie jak natężenie, dynamika, wysokość i barwa głosu, które składają się na całościowe brzmienie zespołu. Do badania użyto zmodyfikowanego narzędzia do oceny kompetencji z zakresu emisji i higieny głosu autorstwa Bartłomieja Kusego i Marty Wysockiej (2022), które pierwotnie skierowane było do osób po warsztatach aktorskich. Badanie (w formie ankiety) składało się z czterech sekcji: stan zdrowia, znajomość zasad prawidłowej higieny i emisji głosu, świadomość ciała oraz emocje i motywacje. Do badań uzupełniających użyto techniki wywiadu ukierunkowanego. Wywiady przeprowadzono z dyrygentkami obu badanych chórów. Prowadzone obserwacje, informacje z wywiadów oraz wyniki badań ankietowych wskazują na ogólnie wysoką świadomość prawidłowego sposobu wydobywania głosu wśród chórzystów. Zarówno członkowie chóru mieszanego akademickiego, jak i chóru mieszanego senioralnego posiadają również dość szeroką wiedzę w zakresie emisji i higieny głosu. Członkowie chóru mieszanego akademickiego pomimo szkodliwych nawyków i niewłaściwego stylu życia, nie odczuwają nadmiernego zmęczenia głosu. Seniorzy mają poczucie upływającego czasu, jednak częste warsztaty indywidualne oraz ćwiczenia artykulacyjno-oddechowe pomagają utrzymać im głos w dobrej kondycji. Dla wszystkich chórzystów głos jest ważny, a poczucie przynależności do zespołu pozytywnie wpływa na jego jakość. Dużą rolę w rozwoju wokalnym członków chórów odgrywają dodatkowe zajęcia indywidualne i grupowe z instruktorami głosowymi. Wcześniejsze doświadczenia w śpiewaniu oraz pracy głosem, a także obecna działalność chóralna pozytywnie wpływają na jakość głosu chórzystów.