Rozdział w monografii
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Rozprawa historyków z rozprawką? Spór o wymagania i ocenę uczniów zdolnych na przykładzie Mazowieckiego Konkursu Historycznego

Autor
Derda, Sylwia
Podemski, Piotr
Data publikacji
2020
Abstrakt (PL)

Prezentowany tekst – podobnie jak drugi, opublikowany przez nas niedawno na łamach „Wiadomości Historycznych” – stanowi efekt doświadczeń i badań związanych z przeprowadzonym w roku szkolnym 2019/2020 Mazowieckim Konkursem Historycznym („kuratoryjnym”) dla uczniów szkół podstawowych. O ile w poprzednim artykule podjęliśmy ilościową i jakościową analizę materiału źródłowego w postaci, szczególnie nas interesujących, uczniowskich prac pisemnych (rozprawek) powstałych w ramach finałowego etapu Konkursu, tym razem pragniemy przyjąć w naszej refleksji perspektywę nauczycieli. Naszym celem pozostaje odpowiedź na nurtujące nas pytanie o pożądany poziom łatwości/trudności zadań konkursowych przeznaczonych dla uczniów zdolnych, szczególnie zainteresowanych historią, a w szczególności – o celowość uwzględnienia wśród proponowanych typów zadań dłuższej wypowiedzi pisemnej (rozprawki historycznej), co – jak zobaczymy – wśród zainteresowanych stało się przedmiotem najpoważniejszej kontrowersji.

Słowa kluczowe PL
uczeń zdolny, konkursy przedmiotowe, edukacja historyczna, rozprawka historyczna, wymagania edukacyjne
Dyscyplina PBN
historia
Tytuł monografii
Rola społeczna diagnostyki edukacyjnej
Strony od-do
165-185
Wydawca ministerialny
Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty