Licencja
The use of songs in teaching English vocabulary to Polish primary school learners: private language schools vs public school settings
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca licencjacka analizuje wykorzystanie piosenek w nauczaniu słownictwa angielskiego w polskich szkołach podstawowych, porównując podejścia nauczycieli w szkołach prywatnych i publicznych. Badanie wykazało, że piosenki są regularnie stosowane przez 100% nauczycieli w szkołach prywatnych, w porównaniu do 63,4% nauczycieli w szkołach publicznych. Nauczyciele prywatnych placówek uznają muzykę za skuteczny sposób na poprawę zapamiętywania słownictwa, wymowy i zaangażowania uczniów. Z kolei nauczyciele w szkołach publicznych napotykają bariery, takie jak ograniczone zasoby i brak szkoleń, co utrudnia im efektywne wykorzystanie muzyki. Wyniki badania podkreślają potrzebę wsparcia szkół publicznych, aby mogły lepiej wykorzystywać potencjał muzyki w nauczaniu języka angielskiego i poprawie wyników nauki uczniów.
Abstrakt (EN)
This Bachelor's thesis explores the use of songs in teaching English vocabulary within Polish primary education, specifically comparing the approaches of teachers in private and public language schools. The primary aim of this study is to analyze the prevalence of song integration in language instruction and to identify the strategies employed by teachers to enhance vocabulary acquisition through music. To achieve this, a survey was conducted among English teachers from various primary schools across Poland. The results reveal that the use of songs is significantly more common in private language schools, where 100% of teachers reported regular incorporation of music into their lessons, compared to only 63.4% of public school teachers. The findings indicate that private school educators view songs as effective tools for improving vocabulary retention, pronunciation, and student engagement. In contrast, public school teachers face challenges such as limited resources and insufficient training, which affect their ability to utilize music effectively. Despite these obstacles, many public school teachers are still striving to create engaging learning environments for students. This study highlights the need for better approaches in public schools to leverage the benefits of music in language instruction, ultimately aiming to enhance English language learning outcomes for all students.