License
Opowiadania dzieci wczesnoszkolnych a koncepcja wysokiej wrażliwości. Analiza porównawcza
Abstract (PL)
Przedmiotem pracy były umiejętności i zdolności narracyjne dzieci w kontekście koncepcji wysokiej wrażliwości. Celem badania było sprawdzenie, czy wypowiedzi dzieci wysoko wrażliwych różnią się pod względem szczegółowości opisu od wypowiedzi dzieci obdarzonych przeciętną wrażliwością. W ramach badania przeprowadzono także obserwację wybranych elementów ekspresji kinezycznej oraz oznak wegetatywnych, uważanych za typowe dla sytuacji potęgujących odczuwanie stresu. Badaną grupę stanowiły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, w stosunku do których zastosowano „wielowymiarowy kwestionariusz wrażliwości dla dzieci”. Z pomocą kwestionariusza wyodrębniono trzy grupy, na które składały się osoby wysoko, średnio oraz nisko wrażliwe. Zaproponowany podział między poszczególnymi grupami dzieci okazał się korzystny dla zaobserwowania różnic pod względem zdolności opisu i charakteryzowania obiektów i zdarzeń. Przedstawione w rozdziale analitycznym dane i wyniki końcowe potwierdziły założenia badawcze, z których wynikało, że wypowiedzi dzieci wysoko wrażliwych różnią się od wypowiedzi rówieśników nisko wrażliwych w zakresie częstotliwości użycia wyrażeń przymiotnikowych, przysłówkowych oraz zdrobnień.