Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Ewolucja koncepcji i organizacji szkolnego doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji po 1990 roku

Autor
NapiĆ³rkowski, Patryk
Promotor
Firlit-Fesnak, Grażyna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Koncepcja szkolnego doradztwa zawodowego w III Rzeczpospolitej Polskiej uległa wielu zmianom w minionym 30-leciu. Zmiany te podyktowane były gÅ‚Ć³wnie przekształceniami systemu oświaty, nieustannie ewoluującym rynkiem pracy oraz zmianami społeczno-gospodarczymi w kraju. W niniejszej pracy podjęto prĆ³bę opisu kierunku i charakteru reform szkolnego doradztwa zawodowego oraz aktualnych regulacji prawnych określających miejsce tego obszaru wiedzy w polskim systemie edukacji. Zakres i sposĆ³b funkcjonowania systemu szkolnego poradnictwa zawodowego jest ważnym elementem procesu wyborĆ³w edukacyjno-zawodowych uczniĆ³w, a jego zadaniem jest wsparcie uczniĆ³w w rozpoznaniu swoich zdolności, predyspozycji i mocnych stron, co może istotnie pomĆ³c w wyborze kierunku dalszej edukacji. Elementem wiedzy oferowanej uczniom jest także informacja o aktualnym rynku pracy w regionie ich zamieszkania oraz prognozach jego zmian w dłuższej perspektywie czasu. Celem pracy jest zatem ukazanie najważniejszych elementĆ³w i cech doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji, wskazanie jego pozytywnych stron i aspektĆ³w wymagających poprawy oraz sformułowanie rekomendacji działań mających na celu poprawę jakości doradztwa szkolnego na każdym etapie edukacji uczniĆ³w polskich szkĆ³Å‚.

Słowa kluczowe PL
doradztwo zawodowe
oświata
uczniowie
szkoła podstawowa
Inny tytuł
The evolution of the concept and organization of school career counseling in the polish education after 1990
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-18
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty