Licencja
Ewolucja koncepcji i organizacji szkolnego doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji po 1990 roku
Abstrakt (PL)
Koncepcja szkolnego doradztwa zawodowego w III Rzeczpospolitej Polskiej ulegÅa wielu zmianom w minionym 30-leciu. Zmiany te podyktowane byÅy gÅĆ³wnie przeksztaÅceniami systemu oÅwiaty, nieustannie ewoluujÄ cym rynkiem pracy oraz zmianami spoÅeczno-gospodarczymi w kraju. W niniejszej pracy podjÄto prĆ³bÄ opisu kierunku i charakteru reform szkolnego doradztwa zawodowego oraz aktualnych regulacji prawnych okreÅlajÄ cych miejsce tego obszaru wiedzy w polskim systemie edukacji. Zakres i sposĆ³b funkcjonowania systemu szkolnego poradnictwa zawodowego jest ważnym elementem procesu wyborĆ³w edukacyjno-zawodowych uczniĆ³w, a jego zadaniem jest wsparcie uczniĆ³w w rozpoznaniu swoich zdolnoÅci, predyspozycji i mocnych stron, co może istotnie pomĆ³c w wyborze kierunku dalszej edukacji. Elementem wiedzy oferowanej uczniom jest także informacja o aktualnym rynku pracy w regionie ich zamieszkania oraz prognozach jego zmian w dÅuższej perspektywie czasu. Celem pracy jest zatem ukazanie najważniejszych elementĆ³w i cech doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji, wskazanie jego pozytywnych stron i aspektĆ³w wymagajÄ cych poprawy oraz sformuÅowanie rekomendacji dziaÅaÅ majÄ cych na celu poprawÄ jakoÅci doradztwa szkolnego na każdym etapie edukacji uczniĆ³w polskich szkĆ³Å.