Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Badanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu oddychania, przyjmowania pokarmów, gryzienia, żucia oraz połykania na rozwój artykulacji dziecka

Autor
Bobrzyk, Natalia
Promotor
Kurowska, Marlena
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Tematem mojej pracy jest badanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu oddychania, przyjmowania pokarmów, gryzienia, żucia i połykania na rozwój artykulacji dziecka. W pierwszym rozdziale wyjaśniam podstawowe pojęcia takie jak funkcje prymarne, czynności sekundarne, oddychanie, czynności pokarmowe oraz połykanie. Przedstawiam anatomię i normatywny rozwój narządów artykulacyjnych w okresie prenatalnym. Następnie scharakteryzowałam układ stomatognatyczny i klasyfikację Angle’a, ponieważ rozwój funkcji prymarnych w znacznym stopniu wpływa na budowę zgryzu. Na koniec tego rozdziału opisałam rozwój sprawności artykulacyjnych, u dzieci w wieku przedszkolnym. W drugiej części pracy przybliżyłam przedmiot badań, cel oraz ich problematykę. Głównym zamysłem było zbadanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu wyżej wymienionych funkcji prymarnych na rozwój artykulacji dziecka oraz zwrócenie ich uwagi na te procesy u dzieci podczas spontanicznych zajęć, a także częstszą – celową – obserwację podczas posiłków, zabawy i snu. Zaprezentowałam autorskie narzędzie badawcze w formie ankiety. W trzecim rozdziale dokonałam analizy zebranych odpowiedzi ankietowych.

Słowa kluczowe PL
funkcje prymarne
czynności prymarne
przyjmowanie pokarmów
żucie
gryzienie
oddychanie
połykanie
artykulacja
zaburzenia artykulacyjne
Inny tytuł
The study of level of knowledge of preschool teachers’ of the impact of breathing, food intake, biting, chewing and swallowing on the child's articulation development.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-02-20
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty