Licencja
„Wpływy zachodnie w malarstwie chińskim początku XX wieku na przykładzie twórczości Lin Fengmiana, Liu Haisu, Xu Beihonga oraz Yan Wenlianga”
Abstrakt (PL)
Na początku XX wieku w malarstwie chińskim zakorzenionym w wieloletniej tradycji w wyniku coraz częstszych kontaktów z państwami europejskimi dokonały się znaczące zmiany. Malarze chińscy w celu unowocześnienia sztuki zaczęli aplikować zachodnie style i techniki malarskie. Celem niniejszej pracy licencjackiej jest przeanalizowanie dzieł malarskich czterech malarzy chińskich XX wieku: Lin Fengmiana, Liu Haisu, Xu Beihonga oraz Yan Wenlianga pod względem syntezy dwóch tradycji malarskich – chińskiej oraz zachodniej. W pracy przedstawiono podstawy i zasady estetyki zarówno malarstwa chińskiego jak i zachodniego, opisano historię wpływów Europy na sztukę chińską oraz jej obecność w chińskiej przestrzeni. Przeanalizowano obrazy tytułowych malarzy pod kątem wpływów zachodniego malarstwa widocznych w ich twórczości. Pod uwagę wzięte zostały m.in. wykształcenie i potencjalne inspiracje artystów – zarówno te, pochodzące z tradycyjnej kultury chińskiej, jak i te z artystycznej sceny zachodniej.
Abstrakt (EN)
At the beginning of the 20th century, Chinese painting, rooted in a long-standing tradition, underwent significant changes as a result of increasingly frequent contacts with European countries. Chinese painters, in an effort to modernize their art, began incorporating Western styles and techniques. The objective of this thesis is to analyze the artworks of four 20th century Chinese painters: Lin Fengmian, Liu Haisu, Xu Beihong, and Yan Wenliang, in terms of the synthesis of two painting traditions - Chinese and Western. The work presents the basics and principles of aesthetics of both Chinese and Western painting, describes the history of European influence on Chinese art and its presence in Chinese space. The paintings of the title painters were analyzed in terms of the influence of Western painting visible in their work. Taken into account is also their education and potential inspirations - both from traditional Chinese culture and those from the Western artistic scene.