License
Edukacja seksualna w polskim nauczaniu początkowym. Uwarunkowania prawne i praktyka
Abstract (PL)
Przedmiotem badań niniejszej pracy są stan wiedzy i nastawienia nauczycieli odnośnie edukacji seksualnej w nauczaniu początkowym oraz realne organizowanie tej edukacji w codziennej pracy z uczniami. Praca składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów: Podstawy teoretyczne, Współczesna definicja i znaczenie seksualności człowieka oraz edukacji seksualnej, Uwarunkowania prawne edukacji seksualnej na świecie i w Polsce, Metodologiczne podstawy badań własnych, Prezentacja i analiza wyników badań własnych oraz wyników końcowych. W części teoretycznej zostały przedstawione różne podejścia historyczne dotyczące rozwoju seksualnego oraz dojrzewania dziecka i człowieka. Opisano koncepcje autorów ważnych dla tego obszaru : Schopenhauera, Freuda, Kinsey’a. Rozwiązania prawne i porównanie praktyki edukacji seksualnej w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Portugalii i Polsce. W części metodologicznej zostały opisane przedmiot i cel badań oraz metody i techniki, jakie zastosowano w tej pracy, tj. kwestionariusz ankiety, wywiad fokusowy. W części empirycznej przeanalizowano zebrane dane dotyczące przeprowadzonych badań.
Abstract (EN)
The subject of this study is the state of knowledge and attitudes of teachers regarding sexual education in primary education and the actual organization of this education in everyday work with students. The work consists of an introduction and five chapters: Theoretical foundations, Contemporary definition and meaning of human sexuality and sexual education, Legal conditions of sexual education in the world and in Poland, Methodological basis of own research, Presentation and analysis of own research results and final results. The theoretical part presents various historical approaches to sexual development and the maturation of children and humans. The concepts of authors important to this area are described: Schopenhauer, Freud, Kinsey. Legal solutions and comparison of sexual education practice in Great Britain, Sweden, Portugal and Poland. The methodological part describes the subject and purpose of the research as well as the methods and techniques used in this work, i.e. survey questionnaire and focus group interview. The empirical part analyzed the collected data regarding the conducted research.