Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Szczególna pozycja konsumenta na tle umów sprzedaży

Autor
Koc, Karolina
Promotor
Brzozowski, Adam
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Prawa dotyczące ochrony konsumentów na rynku przeszły w ciągu kilku ostatnich lat znaczące zmiany. Wynikały one głównie z zmian gospodarczych zachodzących w obrocie oraz rosnących nierówności pomiędzy profesjonalnymi i nieprofesjonalnymi podmiotami rynku. Ostanie zmiany w świecie konsumenta wynikały z wprowadzenia do europejskiego porządku prawnego trzech dyrektyw unijnych – towarowej, cyfrowej oraz omnibus. Przedmiotowe dyrektywy wymusiły zmiany w ustawodawstwie polskim, które związane były przede wszystkim ze zwiększeniem się ochrony konsumentów na rynku. W znowelizowanych aktach prawnych zwrócono głównie uwagę na stale rosnącą nierównowagę między przedsiębiorcą, a konsumentem w kwestii zakresu posiadanej przez nich wiedzy, pozyskiwania informacji czy świadomości o zabiegach stosowanych przez silniejsze podmioty na rynku, czyli przedsiębiorców. Głównym celem pracy jest wskazanie i opisanie zmian w prawach konsumenta, jakie nastąpiły na gruncie prawa polskiego po implementacji wymienionych powyżej unijnych dyrektyw. Praca opiera się głównie na opisaniu praw konsumenta na postawie Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku (Dz. U. 2014 poz. 827).

Abstrakt (EN)

The regulations concerning consumer protection on the market have undergone significant changes in recent years. They resulted mainly from economic changes in trade and growing inequalities between professional and non-professional market entities. The recent changes in the consumer world resulted from the introduction of three EU directives into the European legal order – goods, digital and omnibus. These directives forced changes in Polish legislation, which were mainly related to increasing consumer protection on the market. The amended legal acts drew attention primarily to the constantly growing imbalance between entrepreneurs and consumers in terms of their knowledge, obtaining information or awareness of procedures used by stronger entities on the market, i.e. entrepreneurs. The main objective of the work is to indicate and describe changes in consumer rights that have occurred in Polish law after the implementation of the above-mentioned EU directives. The work is based mainly on the description of consumer rights based on the Act on Consumer Rights of 30 May 2014 (Journal of Laws of the Republic of Poland 2014, item 827)

Słowa kluczowe PL
Zmiany w obrocie konsumenckim
konsument
prawa konsumenta
konsument w umowach sprzedaży
ustawa o prawach konsumenta
przedsiębiorca na prawach konsumenta
reklamacje
dyrektywa cyfrowa
dyrektywa towarowa
dyrektywa omnibus.
Inny tytuł
The specific position of the consumer in relation to sales contracts
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty