Środowiskowe determinanty orientacji na cel oraz jej związek ze zdrowiem i zachowaniami ryzykownymi uczniów gimnazjum

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe main aim of the paper is to analyse environmental determinants of goal orientation and its association with health and risky behaviour of school youth. The overall level of goal orientation of school youth in Poland and its average level in individual schools was estimated. Environmental determinants of goal orientation of teenagers were analysed, taking into account the factors related to school, family and neighbourhood environment. The relation between goal orientation and overall satisfaction with life, selected aspects of mental, social and physical health, as well as risky behaviour, was analysed. The way in which school environment moderates the relation between goal orientation and risky behaviour of teenagers was also verified. The analyses were performed taking into account the gender and grade of the analysed lower secondary school pupils.
dc.abstract.plGłównym celem pracy jest analiza uwarunkowań środowiskowych orientacji na cel i jej związku ze zdrowiem i zachowaniami ryzykownymi młodzieży szkolnej. Określono ogólny poziom orientacji na cel młodzieży szkolnej w Polsce oraz średni jej poziom w poszczególnych szkołach. Analizowano środowiskowe uwarunkowania orientacji na cel nastolatków, uwzględniając czynniki związane ze środowiskiem szkolnym, rodzinnym i otoczeniem w miejscu zamieszkania. Badano związek orientacji na cel z ogólnym zadowoleniem z życia oraz wybranymi aspektami zdrowia psychicznego, społecznego i fizycznego, jak również z podejmowaniem zachowań ryzykownych. Sprawdzano również, w jaki sposób środowisko szkolne moderuje związek orientacji na cel ze zdrowiem i zachowaniami ryzykownymi nastolatków. Analizy prowadzono z uwzględnieniem płci i poziomu klasy badanych gimnazjalistów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorDzielska, Anna
dc.date.accessioned2019-02-08T00:05:25Z
dc.date.available2019-02-08T00:05:25Z
dc.date.defence2019-02-19
dc.date.issued2018-04-17
dc.date.submitted2018-04-17
dc.description.osid315451
dc.description.promoterMałkowska-Szkutnik, Agnieszka
dc.description.promoterMazur, Joanna
dc.description.reviewerOstaszewski, Krzysztof
dc.description.reviewerBorzucka-Sitkiewicz, Katarzyna
dc.identifier.apd22636
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/3154
dc.languagepl
dc.language.isopl
dc.language.otheren
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.engoal orientation
dc.subject.enadolescents
dc.subject.enhealth
dc.subject.enrisk behaviour
dc.subject.enpersonal resources
dc.subject.enprotective factors
dc.subject.enfamily environment
dc.subject.enschool environment
dc.subject.enneighbourhood
dc.subject.enself-esteem
dc.subject.enlife satisfaction
dc.subject.enpro-social behaviour
dc.subject.enhealth complaints
dc.subject.enlearning
dc.subject.encognitive skills
dc.subject.enmetacognitive skills
dc.subject.encognitive constructivism
dc.subject.enself-regulation
dc.subject.plorientacja na cel
dc.subject.plmłodzież
dc.subject.plzdrowie
dc.subject.plzachowania ryzykowne
dc.subject.plzasoby osobiste
dc.subject.plczynniki chroniące
dc.subject.plśrodowisko rodzinne
dc.subject.plśrodowisko szkolne
dc.subject.plsąsiedztwo
dc.subject.plpoczucie własnej wartości
dc.subject.plzadowolenie z życia
dc.subject.plzachowania prospołeczne
dc.subject.pldolegliwości subiektywne
dc.subject.pluczenie się
dc.subject.plumiejętności poznawcze
dc.subject.plumiejętności metapoznawcze
dc.subject.plkonstruktywizm poznawczy
dc.subject.plsamoregulacja
dc.titleŚrodowiskowe determinanty orientacji na cel oraz jej związek ze zdrowiem i zachowaniami ryzykownymi uczniów gimnazjum
dc.title.alternativeEnvironmental determinants of goal orientation and its relation to health and risk behaviour of secondary school students
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication