Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Karnawałowe tropy w subkulturze raverów i środowisku protestu

dc.abstract.enIn my work, I examine in detail the contemporary phenomena of rave culture and protest, as well as their carnival embodiment. Numerous field studies conducted by me over the last 5 years have allowed me to conduct an in-depth sociocultural, semiotic and subcultural analysis of representatives of the raver subculture and protest environment as cultural entities constructing meanings and expressing patterns of modernity. Looking at both phenomena from the perspective of Mikhail Bakhtin's carnival concept of culture reveals new perspectives for their interpretation. The carnival tropes of both raves and protests have their unique incarnations, but in essence they are similar and have the same nature. In turn, the carnival concept of culture is establishing itself as a relevant concept and offers a new explanatory model for a number of contemporary phenomena, including the raver subculture and protest environment, which are a specific embodiment of cultural and historical transformations.
dc.abstract.plW swojej pracy szczegółowo badam współczesne zjawiska kultury rave i środowiska protestu, a także ich karnawałowe ucieleśnienie. Liczne badania terenowe prowadzone przeze mnie na przestrzeni ostatnich 5 lat pozwoliły mi na dogłębną analizę socjokulturową, semiotyczną i subkulturową przedstawicieli subkultury raverów i środowiska protestu jako podmiotów kulturowych konstruujących znaczenia i wyrażających wzorce nowoczesności. Spojrzenie na oba zjawiska z perspektywy karnawałowej koncepcji kultury Michaiła Bachtina odsłania nowe perspektywy ich interpretacji. Karnawałowe tropy zarówno rave’ów, jak i protestów mają swoje unikalne wcielenia, jednak w istocie są podobne i mają tę samą naturę. Z kolei karnawałowa koncepcja kultury ugruntowuje się jako koncepcja aktualna i oferuje nowy model wyjaśniający na szereg współczesnych zjawisk, w tym na subkulturę raverów i środowisko protestu, które są konkretnym ucieleśnieniem przemian kulturowych oraz historycznych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Kultury Polskiej
dc.contributor.authorSarantseva, Maria
dc.date.accessioned2025-01-09T12:41:49Z
dc.date.available2025-01-09T12:41:49Z
dc.date.defence2024-09-04
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-21
dc.description.promoterGrębecka, Zuzanna
dc.description.reviewerZimniak-Hałajko, Marta
dc.description.reviewerGrębecka, Zuzanna
dc.identifier.apd235296
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161566
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enPostmodern culture
dc.subject.enraver subculture
dc.subject.ensubcultural studies
dc.subject.ensemiotic analysis
dc.subject.enpostsubculture
dc.subject.enpostmodern analysis
dc.subject.enprotest
dc.subject.enthe concept of folk culture of laughter and carnival
dc.subject.encarnival culture.
dc.subject.plKultura postmodernizmu
dc.subject.plsubkultura raverów
dc.subject.plbadania nad subkulturami
dc.subject.planaliza semiotyczna
dc.subject.plpostsubkultura
dc.subject.planaliza postmodernistyczna
dc.subject.plprotest
dc.subject.plkoncepcja ludowej kultury śmiechu i karnawału
dc.subject.plkultura karnawałowa.
dc.titleKarnawałowe tropy w subkulturze raverów i środowisku protestu
dc.title.alternativeCarnival tropes in the raver subculture and protest environment
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication