Licencja
Czy po tamtej stronie ekranu też istnieją lustra? Minecraft w świetle antropologicznych teorii gier komputerowych
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca, podążając za współczesnymi teoriami podejmującymi problematykę przenikania się przestrzeni wirtualnej z rzeczywistą, odsłania nowy sposób myślenia o grach komputerowych. Za przykład biorąc Minecrafta podejmuje głęboką refleksję nad stanem tożsamości i procesem jej wtórnej kreacji poprzez obcowanie z interaktywnym oraz immersyjnym medium. Szczególnym namysłem otoczone zostają w niej oddolne działania osób grających (o charakterze uczestniczącym), które w połączeniu z analizą przemysłu gier komputerowych przyczyniają się do stworzenia nowego pojmowania kultury gamerskiej – jako (płatnego) autorefleksyjnego lustra.
Abstrakt (EN)
This work, following contemporary theories addressing the interpenetration of virtual and real spaces, reveals a new way of thinking about computer games. Using Minecraft as an example, it engages in deep reflection on the state of identity and the process of its secondary creation through interaction with an interactive and immersive medium. Particular consideration is given to grassroots activities of players (of a participatory nature), which, combined with an analysis of the computer games industry, contribute to the creation of a new understanding of gamer culture — as a (paid) self-reflective mirror.