Licencja
Od Mus Dolorum do zwierzoluda.Przedstawienia myszy i szczurów laboratoryjnych w pracach artystek i artystów w końcu XX wieku i na początku XXI wieku
Abstrakt (PL)
W pracy przybliżono sposoby przedstawiania myszy i szczurów laboratoryjnych w sztuce od lat 90. XX wieku, w kontekście nieantropocentrycznej perspektywy w badaniach nad sztukami wizualnymi. Współczesne realizacje omówiono w świetle historycznych spojrzeń na myszowate w kulturze zachodniej Europy od średniowiecza do rozwinięcia się kultury tzw. globalnej. Analiza podzielona została na cztery segmenty: znaczenie symboliki chrześcijańskiej w artystycznych ujęciach tematu, feministyczne spojrzenie na laboratoryjne zwierzęta, kwestia formy przedstawień myszy i szczurów oraz znaczenie eksperymentu Vacantich (1995) dla współczesnej kultury wizualnej.
Abstrakt (EN)
This paper explores the ways of depicting laboratory mice and rats in art since the 1990s, within the context of the non-anthropocentric perspectives in visual arts research. The selected contemporary works are shown in light of historical viewing on rodents in Western European culture, from the Middle Ages to the development of the so-called ‘global’ culture. The analysis is structured into four parts: the significance of Christian symbolism in artistic representations of the discussed subject, the feminist perspective on laboratory animals, the issue of the formal aspect of depicting mice and rats, and the impact of Vacanti’s experiment (1995) on contemporary visual culture.