Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Od Mus Dolorum do zwierzoluda.Przedstawienia myszy i szczurów laboratoryjnych w pracach artystek i artystów w końcu XX wieku i na początku XXI wieku
dc.abstract.en | This paper explores the ways of depicting laboratory mice and rats in art since the 1990s, within the context of the non-anthropocentric perspectives in visual arts research. The selected contemporary works are shown in light of historical viewing on rodents in Western European culture, from the Middle Ages to the development of the so-called ‘global’ culture. The analysis is structured into four parts: the significance of Christian symbolism in artistic representations of the discussed subject, the feminist perspective on laboratory animals, the issue of the formal aspect of depicting mice and rats, and the impact of Vacanti’s experiment (1995) on contemporary visual culture. |
dc.abstract.pl | W pracy przybliżono sposoby przedstawiania myszy i szczurów laboratoryjnych w sztuce od lat 90. XX wieku, w kontekście nieantropocentrycznej perspektywy w badaniach nad sztukami wizualnymi. Współczesne realizacje omówiono w świetle historycznych spojrzeń na myszowate w kulturze zachodniej Europy od średniowiecza do rozwinięcia się kultury tzw. globalnej. Analiza podzielona została na cztery segmenty: znaczenie symboliki chrześcijańskiej w artystycznych ujęciach tematu, feministyczne spojrzenie na laboratoryjne zwierzęta, kwestia formy przedstawień myszy i szczurów oraz znaczenie eksperymentu Vacantich (1995) dla współczesnej kultury wizualnej. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Instytut Historii Sztuki |
dc.contributor.author | Baur, Anna |
dc.date.accessioned | 2025-04-12T04:29:24Z |
dc.date.available | 2025-04-12T04:29:24Z |
dc.date.defence | 2025-04-11 |
dc.date.issued | 2025 |
dc.date.submitted | 2025-03-20 |
dc.description.promoter | Świtek, Gabriela |
dc.description.reviewer | Świtek, Gabriela |
dc.description.reviewer | Lachowski, Marcin |
dc.identifier.apd | 239018 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166301 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | non-human subjectivity |
dc.subject.en | mice and rats in culture |
dc.subject.en | art and science |
dc.subject.en | contemporary art |
dc.subject.en | posthumanist art |
dc.subject.en | laboratory animals |
dc.subject.en | animals in art |
dc.subject.pl | nie-ludzka podmiotowość |
dc.subject.pl | mysz i szczur w kulturze |
dc.subject.pl | sztuka i nauka |
dc.subject.pl | sztuka najnowsza |
dc.subject.pl | sztuka posthumanistyczna |
dc.subject.pl | zwierzęta laboratoryjne |
dc.subject.pl | zwierzęta w sztuce |
dc.title | Od Mus Dolorum do zwierzoluda.Przedstawienia myszy i szczurów laboratoryjnych w pracach artystek i artystów w końcu XX wieku i na początku XXI wieku |
dc.title.alternative | From Mus Dolorum to Beast Folk. Representations of laboratory mice and rats in art in the end of 20th century and the beginning of 21st century |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |