Przetrwanie prymitywu i kryzys nowoczesności. Znaczenie empatii i patosu w sztuce Billa Violi zinterpretowanej metodą Aby'ego Warburga

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe objective of this thesis is to analyze the work of video artist Bill Viola (b. 1951) from 1973 to 2002, as well as his writings and interviews during this period, primarily collected in the publication Bill Viola. Reasons For Knocking On An Empty House. Writings 1973-1994. The analysis focuses on a specific motif named the Primitive, which represents imaginary values and features located in the pre-modern past and non-European cultures. The research method used includes the notions of Nachleben, Pathosformel, and Denkraum developed by German art historian Aby Warburg (1866–1929). Other theories from Warburg's research essays, such as the theory of empathy (Einfühlung) and his anthropological reflections on culture, explored in his 1923 essay on Images from the Region of the Pueblo Indians of North America, are also utilized to investigate Viola's oeuvre.
dc.abstract.plPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest twórczość amerykańskiego artysty wideo Billa Violi (ur. 1951) z lat 1973–2002 oraz jego pisma o sztuce i wywiady z tego okresu, zebrane m.in. w publikacji Bill Viola. Reasons for Knocking at an Empty House. Writings 1973-1994. Nie jest to analiza wszystkich dzieł i tekstów artysty, a raczej próba prześledzenia dominującego w nich motywu, nazwanego w tej pracy „prymitywem” (the Primitive), który przedstawiony został jako zbiór wyobrażonych wartości i cech, głównie pozytywnych, lokowanych przez artystów i teoretyków w przednowoczesności i kulturach pozaeuropejskich. Jako metodę badawczą zastosowano pojęcia pochodzące z teorii niemieckiego historyka sztuki Aby’ego Warburga (1866–1929): Nachleben, Pathosformel i Denkraum oraz inne elementy jego badań, takie jak teoria empatii (Einfühlung) czy też antropologiczne rozważania nad kulturą opisane w wykładzie Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej z 1923.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Nauk o Kulturze i Sztuce
dc.contributor.authorNowak, Magdalena
dc.date.accessioned2024-09-11T11:13:23Z
dc.date.available2024-09-11T11:13:23Z
dc.date.defence2024-10-02
dc.date.issued2024-09-11
dc.date.submitted2024-01-07
dc.description.promoterZiemba, Antoni
dc.description.reviewerLeśniakowska, Marta
dc.description.reviewerPijarski, Krzysztof
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160482
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enAby Warburg
dc.subject.enBill Viola
dc.subject.enAmerican Art 20-21th c.
dc.subject.enthe primitive
dc.subject.enmodernity
dc.subject.enempathy
dc.subject.enspirituality
dc.subject.envideo art
dc.subject.plAby Warburg
dc.subject.plBill Viola
dc.subject.plsztuka amerykańska XX -XXI w.
dc.subject.plprymityw
dc.subject.plnowoczesność
dc.subject.plempatia
dc.subject.plduchowość
dc.subject.plsztuka wideo
dc.titlePrzetrwanie prymitywu i kryzys nowoczesności. Znaczenie empatii i patosu w sztuce Billa Violi zinterpretowanej metodą Aby'ego Warburga
dc.title.alternativeThe Survival of the Primitive and the Crisis of Modernity. The Meaning of Empathy and Pathos in Bill Viola’s Art Interpreted with Aby Warburg’s Method
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication