Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wpływ TikToka i Instagrama na samoocenę i poczucie własnej wartości u pokolenia Z

Autor
Adamska, Antonina
Promotor
Opolska-Bielańska, Agata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca stanowi próbę analizy wpływu mediów społecznościowych – w szczególności aplikacji TikTok oraz Instagram – na kształtowanie samooceny i poczucia własnej wartości wśród przedstawicieli pokolenia Z. Przedstawiona została charakterystyka wspomnianego pokolenia, czynniki je kształtujące, a także sposób użytkowania Internetu i mediów społecznościowych przez pokolenie Z. Poruszony został sposób działania i fenomen popularności dwóch tytułowych platform społecznościowych. Opisany proces kształtowania się samooceny i własnej wartości, a także najważniejsze trendy spotykane na wyżej wymienionych platformach korelujące z budowaniem samooceny. W oparciu o autorskie badania za pomocą ankiety oraz przeprowadzonego wywiadu z psychoterapeutą, a także analizę istniejących już prac naukowych został poddany aspekt wpływu nowych mediów na użytkowników i ich poczucie własnej wartości. W przeprowadzonych badaniach teza postawiona w pracy została zestawiona z rzeczywistością i znalazła w niej w znaczący sposób potwierdzenie.

Abstrakt (EN)

The study attempts to analyze the impact of social media—specifically the TikTok and Instagram applications—on the shaping of self-esteem and sense of self-worth among members of Generation Z. It presents the characteristics of this generation, the factors shaping it, as well as the way Generation Z uses the Internet and social media. The study addresses the functioning and the phenomenon of the popularity of the two titular social platforms. It describes the process of shaping self-esteem and self-worth, as well as the main trends observed on the aforementioned platforms that correlate with the building of self-esteem. Based on original research conducted through surveys and an interview with a psychotherapist, as well as an analysis of existing scientific works, the study examines the aspect of the influence of new media on users and their sense of self-worth. In the conducted research, the thesis proposed in the study was compared with reality and found significant confirmation.

Słowa kluczowe PL
media społecznościowe
TikTok
Instagram
pokolenie Z
samoocena
poczucie własnej wartości
Inny tytuł
The impact of TikTok and Instagram on the self-assessment and self-esteem in Generation Z
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-25
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty