Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Deprywacja ekonomiczna a samoocena dzieci w wieku przedszkolnym

Autor
Zambrzycka, Marta
Promotor
Trzcińska, Agata
Data publikacji
2025
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy było uzupełnienie dotychczasowej wiedzy na temat związków między sytuacją finansową a samooceną. Wcześniej przeprowadzone badania dowodziły istnienia takiej relacji, wskazując na ujemną korelację między deprywacją ekonomiczną a poczuciem własnej wartości. W większości przypadków badania te skupiały się jednak na osobach dorosłych lub młodzieży, pomijając zupełnie młodsze dzieci. Z tego względu w przeprowadzonym badaniu analizowano związek między dwiema miarami deprywacji ekonomicznej – obiektywnej i relatywnej a samooceną (zarówno jawną, jak i utajoną) dzieci w wieku przedszkolnym. Dodatkowo do schematu badania włączono posiadaną przez dzieci wiedzę o pieniądzach jako moderator tego związku. Badanie przeprowadzono wśród 198 dzieci i ich rodziców uczęszczających do czterech warszawskich przedszkoli. Uzyskane wyniki wykazały istnienie bezpośredniej ujemnej korelacji jedynie między obiektywną deprywacją ekonomiczną a utajonym wymiarem samooceny. Ponadto analiza moderacji ujawniła negatywny związek między obydwiema miarami deprywacji ekonomicznej a samooceną utajoną dzieci w wieku przedszkolnym jedynie przy najwyższym poziomie posiadanej przez nie wiedzy na temat pieniędzy. Wyniki te jedynie częściowo potwierdziły postawione w badaniu hipotezy.

Abstrakt (EN)

The aim of this study was to supplement the existing knowledge on the connection between financial situation and self-esteem. Previous studies have proven such a link, indicating a negative correlation between economic deprivation and self-esteem. In most cases, however, these studies focused on adults or adolescents, omitting completely younger children. For this reason, the presented study analyzed the relationship between two measures of economic deprivation - objective and relative, and self-esteem (both explicit and implicit) of preschool children. Additionally, children's knowledge of money was included in the study scheme as a moderator of this relationship. The study was conducted among 198 children and their parents attending four Warsaw preschools. The results showed a direct negative correlation only between objective economic deprivation and the implicit dimension of self-esteem. Moreover, moderation analysis revealed a negative association between both measures of economic deprivation and preschool children's implicit self-esteem only at the highest level of their money knowledge. These results only partially confirmed the hypotheses put forward in the study.

Słowa kluczowe PL
deprywacja
relatywna
obiektywna
samoocena
jawna
utajona
wiedza o pieniądzach
Inny tytuł
Economic deprivation and self-esteem of preschool children
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2025-04-29
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty