Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Deprywacja ekonomiczna a samoocena dzieci w wieku przedszkolnym
dc.abstract.en | The aim of this study was to supplement the existing knowledge on the connection between financial situation and self-esteem. Previous studies have proven such a link, indicating a negative correlation between economic deprivation and self-esteem. In most cases, however, these studies focused on adults or adolescents, omitting completely younger children. For this reason, the presented study analyzed the relationship between two measures of economic deprivation - objective and relative, and self-esteem (both explicit and implicit) of preschool children. Additionally, children's knowledge of money was included in the study scheme as a moderator of this relationship. The study was conducted among 198 children and their parents attending four Warsaw preschools. The results showed a direct negative correlation only between objective economic deprivation and the implicit dimension of self-esteem. Moreover, moderation analysis revealed a negative association between both measures of economic deprivation and preschool children's implicit self-esteem only at the highest level of their money knowledge. These results only partially confirmed the hypotheses put forward in the study. |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było uzupełnienie dotychczasowej wiedzy na temat związków między sytuacją finansową a samooceną. Wcześniej przeprowadzone badania dowodziły istnienia takiej relacji, wskazując na ujemną korelację między deprywacją ekonomiczną a poczuciem własnej wartości. W większości przypadków badania te skupiały się jednak na osobach dorosłych lub młodzieży, pomijając zupełnie młodsze dzieci. Z tego względu w przeprowadzonym badaniu analizowano związek między dwiema miarami deprywacji ekonomicznej – obiektywnej i relatywnej a samooceną (zarówno jawną, jak i utajoną) dzieci w wieku przedszkolnym. Dodatkowo do schematu badania włączono posiadaną przez dzieci wiedzę o pieniądzach jako moderator tego związku. Badanie przeprowadzono wśród 198 dzieci i ich rodziców uczęszczających do czterech warszawskich przedszkoli. Uzyskane wyniki wykazały istnienie bezpośredniej ujemnej korelacji jedynie między obiektywną deprywacją ekonomiczną a utajonym wymiarem samooceny. Ponadto analiza moderacji ujawniła negatywny związek między obydwiema miarami deprywacji ekonomicznej a samooceną utajoną dzieci w wieku przedszkolnym jedynie przy najwyższym poziomie posiadanej przez nie wiedzy na temat pieniędzy. Wyniki te jedynie częściowo potwierdziły postawione w badaniu hipotezy. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Psychologii |
dc.contributor.author | Zambrzycka, Marta |
dc.date.accessioned | 2025-05-01T04:12:01Z |
dc.date.available | 2025-05-01T04:12:01Z |
dc.date.defence | 2025-04-29 |
dc.date.issued | 2025 |
dc.date.submitted | 2024-09-01 |
dc.description.promoter | Trzcińska, Agata |
dc.description.reviewer | Trzcińska, Agata |
dc.description.reviewer | Gambin, Małgorzata |
dc.identifier.apd | 234340 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166369 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | deprivation |
dc.subject.en | relative |
dc.subject.en | objective |
dc.subject.en | self-esteem |
dc.subject.en | explicit |
dc.subject.en | implicit |
dc.subject.en | money knowledge |
dc.subject.pl | deprywacja |
dc.subject.pl | relatywna |
dc.subject.pl | obiektywna |
dc.subject.pl | samoocena |
dc.subject.pl | jawna |
dc.subject.pl | utajona |
dc.subject.pl | wiedza o pieniądzach |
dc.title | Deprywacja ekonomiczna a samoocena dzieci w wieku przedszkolnym |
dc.title.alternative | Economic deprivation and self-esteem of preschool children |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |