Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Deprywacja ekonomiczna a samoocena dzieci w wieku przedszkolnym

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this study was to supplement the existing knowledge on the connection between financial situation and self-esteem. Previous studies have proven such a link, indicating a negative correlation between economic deprivation and self-esteem. In most cases, however, these studies focused on adults or adolescents, omitting completely younger children. For this reason, the presented study analyzed the relationship between two measures of economic deprivation - objective and relative, and self-esteem (both explicit and implicit) of preschool children. Additionally, children's knowledge of money was included in the study scheme as a moderator of this relationship. The study was conducted among 198 children and their parents attending four Warsaw preschools. The results showed a direct negative correlation only between objective economic deprivation and the implicit dimension of self-esteem. Moreover, moderation analysis revealed a negative association between both measures of economic deprivation and preschool children's implicit self-esteem only at the highest level of their money knowledge. These results only partially confirmed the hypotheses put forward in the study.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było uzupełnienie dotychczasowej wiedzy na temat związków między sytuacją finansową a samooceną. Wcześniej przeprowadzone badania dowodziły istnienia takiej relacji, wskazując na ujemną korelację między deprywacją ekonomiczną a poczuciem własnej wartości. W większości przypadków badania te skupiały się jednak na osobach dorosłych lub młodzieży, pomijając zupełnie młodsze dzieci. Z tego względu w przeprowadzonym badaniu analizowano związek między dwiema miarami deprywacji ekonomicznej – obiektywnej i relatywnej a samooceną (zarówno jawną, jak i utajoną) dzieci w wieku przedszkolnym. Dodatkowo do schematu badania włączono posiadaną przez dzieci wiedzę o pieniądzach jako moderator tego związku. Badanie przeprowadzono wśród 198 dzieci i ich rodziców uczęszczających do czterech warszawskich przedszkoli. Uzyskane wyniki wykazały istnienie bezpośredniej ujemnej korelacji jedynie między obiektywną deprywacją ekonomiczną a utajonym wymiarem samooceny. Ponadto analiza moderacji ujawniła negatywny związek między obydwiema miarami deprywacji ekonomicznej a samooceną utajoną dzieci w wieku przedszkolnym jedynie przy najwyższym poziomie posiadanej przez nie wiedzy na temat pieniędzy. Wyniki te jedynie częściowo potwierdziły postawione w badaniu hipotezy.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Psychologii
dc.contributor.authorZambrzycka, Marta
dc.date.accessioned2025-05-01T04:12:01Z
dc.date.available2025-05-01T04:12:01Z
dc.date.defence2025-04-29
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2024-09-01
dc.description.promoterTrzcińska, Agata
dc.description.reviewerTrzcińska, Agata
dc.description.reviewerGambin, Małgorzata
dc.identifier.apd234340
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166369
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.endeprivation
dc.subject.enrelative
dc.subject.enobjective
dc.subject.enself-esteem
dc.subject.enexplicit
dc.subject.enimplicit
dc.subject.enmoney knowledge
dc.subject.pldeprywacja
dc.subject.plrelatywna
dc.subject.plobiektywna
dc.subject.plsamoocena
dc.subject.pljawna
dc.subject.plutajona
dc.subject.plwiedza o pieniądzach
dc.titleDeprywacja ekonomiczna a samoocena dzieci w wieku przedszkolnym
dc.title.alternativeEconomic deprivation and self-esteem of preschool children
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication