Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Przerażenie i niepokój. Wybrane cechy i funkcje muzyki Michaela Abelsa do horrorów Jordana Peele’a „Get out” (2017) i „Us” (2019)

Autor
Włoszczuk, Zofia
Promotor
Gradowski, Mariusz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem pracy jest zbadanie dwóch ścieżek dźwiękowych Michaela Abelsa do filmów Jordana Peele’a Get out (2017) i Us (2019) w kontekście pełnionych funkcji oraz wyrażania niepokoju i przerażenia. Autorka bada, jak cechy muzyczne kompozycji Michaela Abelsa współdziałają z obrazem filmowym oraz czy w jakikolwiek sposób wpływa on na odczuwanie wspomnianych emocji wyrażonych poprzez muzykę. Przedmiotem pierwszego rozdziału pracy stał się rys biograficzny i omówienie twórczości tego kompozytora, dotąd nieopisane w polskiej literaturze przedmiotu, a także koncepcja współpracy Michaela Abelsa z Jordanem Peelem. W drugim rozdziale przedstawione są teoretyczne i empiryczne prace naukowe wykorzystane jako pomoc w analizie utworów uwzględniającej funkcje pełnione przez muzykę, zwłaszcza w zakresie wyrażania określonych emocji i ich podtypów (w tym kluczowych dla tej pracy: niepokoju i przerażenia). Trzeci rozdział pracy to analiza wybranych fragmentów muzycznych z obu filmów, która została przeprowadzana przede wszystkim w oparciu o referowane prace naukowe, ale także koncepcje reżysera i kompozytora opisane w rozdziale pierwszym.

Abstrakt (EN)

The aim of this paper is to examine two soundtracks from Jordan Peele’s movies Get out (2017) and Us (2019) which contain music composed by Michael Abels in terms of its functions and conveying anxiety and terror. The author analyses how musical features of Michael Abels’ compositions cooperate with the picture and if the picture can change the way somebody feels musically conveyed emotions mentioned above. The first chapter describes Michael Abels’ biography and work since his portrait has never been presented in the literature in Polish language before. The first part also contains a description of the collaboration between Jordan Peele and Michael Abels. In the second chapter theoretical and empirical scientific papers used as a basis of the analysis are presented. The third chapter contains analysis which takes functions and musically conveyed emotions (especially terror and anxiety) into account. In this part of the paper the author uses conclusions from papers described in the previous chapter and also from their own observation about Abels and Peele’s collaboration.

Słowa kluczowe PL
Michael Abels
horror
muzyka i emocje
muzyka filmowa
Inny tytuł
Terror and anxiety. Selected features and functions of Michael Abels’ music from Jordan Peele’s horror movies Get out (2017) and Us (2019)
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty