Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Przerażenie i niepokój. Wybrane cechy i funkcje muzyki Michaela Abelsa do horrorów Jordana Peele’a „Get out” (2017) i „Us” (2019)

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this paper is to examine two soundtracks from Jordan Peele’s movies Get out (2017) and Us (2019) which contain music composed by Michael Abels in terms of its functions and conveying anxiety and terror. The author analyses how musical features of Michael Abels’ compositions cooperate with the picture and if the picture can change the way somebody feels musically conveyed emotions mentioned above. The first chapter describes Michael Abels’ biography and work since his portrait has never been presented in the literature in Polish language before. The first part also contains a description of the collaboration between Jordan Peele and Michael Abels. In the second chapter theoretical and empirical scientific papers used as a basis of the analysis are presented. The third chapter contains analysis which takes functions and musically conveyed emotions (especially terror and anxiety) into account. In this part of the paper the author uses conclusions from papers described in the previous chapter and also from their own observation about Abels and Peele’s collaboration.
dc.abstract.plCelem pracy jest zbadanie dwóch ścieżek dźwiękowych Michaela Abelsa do filmów Jordana Peele’a Get out (2017) i Us (2019) w kontekście pełnionych funkcji oraz wyrażania niepokoju i przerażenia. Autorka bada, jak cechy muzyczne kompozycji Michaela Abelsa współdziałają z obrazem filmowym oraz czy w jakikolwiek sposób wpływa on na odczuwanie wspomnianych emocji wyrażonych poprzez muzykę. Przedmiotem pierwszego rozdziału pracy stał się rys biograficzny i omówienie twórczości tego kompozytora, dotąd nieopisane w polskiej literaturze przedmiotu, a także koncepcja współpracy Michaela Abelsa z Jordanem Peelem. W drugim rozdziale przedstawione są teoretyczne i empiryczne prace naukowe wykorzystane jako pomoc w analizie utworów uwzględniającej funkcje pełnione przez muzykę, zwłaszcza w zakresie wyrażania określonych emocji i ich podtypów (w tym kluczowych dla tej pracy: niepokoju i przerażenia). Trzeci rozdział pracy to analiza wybranych fragmentów muzycznych z obu filmów, która została przeprowadzana przede wszystkim w oparciu o referowane prace naukowe, ale także koncepcje reżysera i kompozytora opisane w rozdziale pierwszym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Muzykologii
dc.contributor.authorWłoszczuk, Zofia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:08Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:08Z
dc.date.defence2024-07-10
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-03
dc.description.promoterGradowski, Mariusz
dc.description.reviewerGradowski, Mariusz
dc.description.reviewerMakomaska, Sylwia
dc.identifier.apd234898
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164822
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enMichael Abels
dc.subject.enhorror movies
dc.subject.enmusic and emotions
dc.subject.enfilm score
dc.subject.plMichael Abels
dc.subject.plhorror
dc.subject.plmuzyka i emocje
dc.subject.plmuzyka filmowa
dc.titlePrzerażenie i niepokój. Wybrane cechy i funkcje muzyki Michaela Abelsa do horrorów Jordana Peele’a „Get out” (2017) i „Us” (2019)
dc.title.alternativeTerror and anxiety. Selected features and functions of Michael Abels’ music from Jordan Peele’s horror movies Get out (2017) and Us (2019)
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication