Terapia integracji sensorycznej dzieci w relacjach matek. Interpretacyjna Analiza Fenomenologiczna
Abstrakt (PL)
Celem przeprowadzonych badań była eksploracja znaczenia doświadczeń związanych z uczestnictwem w procesach diagnozy i terapii metodą integracji sensorycznej. Zgromadzenie bogatego opisu tych doświadczeń i interpretacja nadawanych im sensów, miały w zamierzeniu przybliżyć zrozumienie fenomenu popularności metody SI wobec wielu związanych z nią kontrowersji. Sformułowano następujący problem badawczy: Jak system rodzinny dziecka, u którego zidentyfikowano trudności charakterystyczne dla zaburzeń integracji sensorycznej doświadcza procesów diagnozy i terapii metodą SI? Przeprowadzono 13 indywidualnych, pogłębionych, częściowo ustrukturyzowanych wywiadów z matkami. Zastosowano dobór celowy do próby, właściwy dla metodologii Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (IPA) zastosowanej w badaniu. Na podstawie analizy i interpretacji zgromadzonych danych wyróżniono 9 tematów głównych: Terapeutyczna funkcja diagnozy SI; Terapia SI jako odpowiedź na niezaspokojone potrzeby; Fizyczne i emocjonalne osamotnienie matek; Terapia SI jako jedno z wielu oddziaływań diagnostycznych i terapeutycznych; Diagnoza i terapia SI źródłem różnorodnych uczuć; Terapeuta jako człowiek o wielu kompetencjach; Profil dziecka – adresata terapii SI; Zmiany w rodzinie w wyniku terapii SI. Każdy z tematów głównych, obejmował podtematy charakteryzujące szczegółowo treści o doniosłych dla uczestniczek znaczeniach. W dyskusji wyników dokonano rewizji wyróżnionych tematów, odnosząc je do literatury przedmiotu i zidentyfikowano potencjalne przyczyny popularności metody integracji sensorycznej wśród współczesnych rodziców. Przedyskutowano je w odniesieniu do trendów wychowawczych obserwowanych w skali międzynarodowej, nie zapominając o ich psychologicznym znaczeniu konstruowanym na płaszczyźnie doświadczenia indywidualnego i doświadczenia systemu rodzinnego. Praca obrazuje także charakter i dynamikę zmian w procesach diagnostyczno-terapeutycznych z udziałem dzieci obserwowanych na przestrzeni ostatnich 50 lat wskazując ich dotychczasowe implikacje i wyznaczając kierunki dalszych badań.