Rozdział w monografii
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.
 

The Autobiographical Prose of Poets

Uproszczony widok
dc.abstract.enMany American post–World War II poets, quite across the spectrum of American poetries turned to prose memoirs to investigate and narrate their lives and identity. They must have found that prose was better suited for autobiography than postwar American poetry. Indeed, a memoir seems essentially a nonpoetic enterprise, at least given how the poetic has been understood. Through the imaginative freedom and formal constraints it encourages, poetry has a way of derailing the strictly autobiographical. Besides, poetry makes relatively little space for the abundant material of experience and recollection. Even more significantly, it fails to sustain the expression of extended structures of logical reasoning and argument, staples of many autobiographies. Ultimately, choosing poetry for life writing apparently feels like employing a tool to perform a task for which it was never designed. Managing the dyad of autobiographical poetry, many poets have found that they either fail to take advantage of poetry or forsake the responsibilities of an autobiographer. Indeed, the pressure to switch to prose for autobiography has been the experience of many across America’s poetry scene, often their poetic sensibilities regardless.
dc.abstract.plWielu amerykańskich poetów powojennych, reprezentujących szerokie spektrum amerykańskiej poezji, zwróciło się ku prozie wspomnieniowej, by badać i opowiadać o swoim życiu oraz tożsamości. Musieli dojść do wniosku, że proza lepiej nadaje się do autobiografii niż powojenna amerykańska poezja. W istocie, pamiętnik wydaje się zasadniczo przedsięwzięciem niepoetyckim, przynajmniej biorąc pod uwagę tradycyjne rozumienie poetyckości. Dzięki wyobraźniowej swobodzie i formalnym ograniczeniom, które zachęca do eksperymentów, poezja ma tendencję do zbaczania z torów czysto autobiograficznych. Co więcej, poezja daje stosunkowo niewiele miejsca na obfitość materiału doświadczeń i wspomnień. Co jeszcze bardziej istotne, nie jest w stanie utrzymać wyrażenia rozbudowanych struktur logicznego rozumowania i argumentacji, które są podstawą wielu autobiografii. Ostatecznie, wybór poezji do pisania o życiu wydaje się jak użycie narzędzia do zadania, do którego nigdy nie zostało zaprojektowane. Zarządzając dychotomią autobiograficznej poezji, wielu poetów odkryło, że albo nie wykorzystują w pełni możliwości poezji, albo rezygnują z odpowiedzialności autobiografa. Rzeczywiście, presja, by przejść do prozy przy pisaniu autobiografii, była doświadczeniem wielu na amerykańskiej scenie poetyckiej, często niezależnie od ich wrażliwości poetyckiej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Ameryk i Europy
dc.affiliation.instituteOśrodek Studiów Amerykańskich
dc.contributor.authorKość, Grzegorz
dc.date.access2024-11-20
dc.date.accessioned2024-11-20T12:23:12Z
dc.date.available2024-11-20T12:23:12Z
dc.date.copyright2024-11-20
dc.date.issued2023-01-12
dc.date.openaccess6
dc.description.accesstimeafter_publication
dc.description.grantnumberNCN OPUS 15: 2018/29/B/HS2/00749
dc.description.granttitleRobert Lowell's Financial Problems and the Crisis of Modernism
dc.description.seriesBloomsbury Handbooks
dc.description.versionfinal_author
dc.formatpdf, 246 KB
dc.identifier.doi10.5040/9781350062535.ch-009
dc.identifier.isbn9781350062528
dc.identifier.orcid0000-0002-7504-3879
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160640
dc.identifier.weblinkhttps://www.bloomsburycollections.com/monograph?docid=b-9781350062535&st=The+Bloomsbury+Handbook+of+Contemporary+American+Poetry
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.pbn.affiliationliterary studies
dc.pubinfoLondon
dc.publisher.ministerialBloomsbury Publishing
dc.relation.bookThe Bloomsbury Handbook of Contemporary American Poetry
dc.relation.pages113-124
dc.rightsFairUse
dc.rights.weblinkhttps://www.bloomsbury.com/uk/discover/bloomsbury-academic/open-access/self-archiving-policy/
dc.sciencecloudsend
dc.share.typeOPEN_REPOSITORY
dc.subject.enautobiograpy
dc.subject.enprose vs. poetry
dc.subject.enRobert Lowell
dc.subject.enElizabeth Bishop
dc.subject.enSylvia Plath
dc.subject.enDenise Levertov
dc.subject.enDianoia
dc.subject.enCharles Bernstein
dc.subject.plautobiografia
dc.subject.plproza i poezja
dc.subject.plRobert Lowell
dc.subject.plElizabeth Bishop
dc.subject.plSylvia Plath
dc.subject.plDenise Levertov
dc.subject.plDianoia
dc.subject.plCharles Bernstein
dc.titleThe Autobiographical Prose of Poets
dc.title.alternativeAutobiograficzna proza poetów amerykańskich
dc.typeMonographChapter
dspace.entity.typePublication