Licencja
Edukacja muzyczna w szkole podstawowej ogólnokształcącej o profilu artystycznym
Abstrakt (PL)
W niniejszej pracy pt. „Edukacja muzyczna w szkole podstawowej ogólnokształcącej o profilu artystycznym” skupiam się na zbadaniu realizacji zajęć muzycznym w Szkole podstawowej nr 86 SKIE (Stowarzyszenie Kultury i Edukacji). W pracy pokazuje jakie są cele i założenia teorii wychowania estetycznego. Przedstawiam rolę muzyki w życiu dzieci między 7 a 14 rokiem życia. Przedstawiam ich etapy rozwoju oraz kompetencje muzyczne Pokazuję źródła, cele i założenia edukacji muzycznej, modele i kompetencje nauczycieli muzyki. Analizuję treści programów szkoły podstawowej w zakresie muzyki oraz to jak są one realizowane. Celem moich badań było przyjrzenie się z różnych stron zajęciom muzycznym w szkole podstawowej ogólnokształcącej o profilu artystycznym. Badałam poziom przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć muzycznych. Przeanalizowałam w jaki sposób realizują podstawę programową edukacji muzycznej. Ważne było dla mnie w jaki sposób nauczyciele rozwijają zainteresowania muzyczne swoich uczniów. Czy na zajęciach pobudzają dzieci do aktywności twórczej? Zastanawiało mnie, czy nauczyciele korzystają z pięciu form aktywności podczas zajęć muzycznych opracowanych przez Marię Przychodzińską. W celu jak najbardziej rzetelnych badań wykorzystałam triangulację danych. Do pozyskania informacji wykorzystałam 3 techniki badawcze: wywiad, obserwację oraz analizę danych. Pytania badawcze skonstruowałam samodzielnie. Po analizie badań dochodzę do wniosku, że edukacja muzyczna w tej szkole nie jest wyjątkowa. Zajęcia prowadzone są w sposób schematyczny, wszystkie są niemal identyczne. Nauczycielka nie stosuje metod aktywizujących. Na jej lekcjach pojawia się głównie śpiewanie piosenek i słuchanie muzyki. Jednak widać, że szkoła dba o wychowanie poprzez sztukę. Lekcje muzyki wspierają comiesięczne zajęcia „Centrum kultury”, które mają na celu wychowywanie dzieci na kulturalnych obywateli.