Ewolucja medialnego obrazu seniorów w dobie starzenia się społeczeństw: między “prawdą ekranu” a “prawdą widzów” (studium przypadku opery mydlanej “M jak Miłość”)

Autor
Dudziak-Kisio, Martyna
Promotor
Jupowicz-Ginalska, Anna
Data publikacji
2024-05-28
Abstrakt (PL)

W obliczu pogłębiającego się zjawiska starzenia się społeczeństw kluczowe jest opracowanie rozwiązań, skutecznie przygotowujących społeczeństwa Unii Europejskiej na dynamiczną transformację struktur ludnościowych. Kwestia ta zyskała znaczną uwagę w 2012 roku, kiedy Parlament Europejski ogłosił rok 2012 „Rokiem Aktywnego Starzenia się i Solidarności Międzypokoleniowej” (EP, 2012). Główne wysiłki w tym zakresie dotyczą Wskaźnika Aktywnego Starzenia się (AAI), opracowanego przez Komisję Europejską. W ramach badań nad ewolucją medialnego obrazu seniorów w dobie starzenia się społeczeństw, Autorka analizuje serial telewizyjny „M jak Miłość” jako studium przypadku. Skupia się na zestawieniu perspektywy twórców serialu, czyli „prawdy ekranu”, z perspektywą odbiorców w wieku senioralnym, określaną jako „prawda widzów”. Badanie obejmuje również analizę sposobów konsumpcji mediów przez seniorów oraz przemian oferty medialnej przeznaczonej dla tej grupy społecznej w XXI wieku. Cele pracy obejmują głębsze zrozumienie zjawiska starzenia się społeczeństw i zmian zachodzących w społeczeństwie polskim związanych z przeobrażeniami struktury demograficznej oraz analizę polityki Unii Europejskiej i Polski wobec tych zjawisk. Bardzo istotne jest też uwypuklenie faktu, jakim jest konieczność zastosowania w życiu społecznym i państwowym takich teorii, jak np. teoria aktywnego starzenia się, czy pomyślnego starzenia się. Ponadto celem pracy jest przyjrzenie się sytuacji społecznej polskich seniorów oraz temu, w jaki sposób są postrzegani społecznie i jak przedstawiani są w mediach. Kluczowym celem pozostaje poszerzenie stanu badań o nowe spojrzenie − perspektywę medialną, czyli ukazanie kierunków ewolucji obrazu osób starszych w mediach na przykładzie serialu „M jak Miłość”. Dysertacja stanowi istotny wkład w badania nad percepcją starzenia się społeczeństw oraz roli mediów w kształtowaniu społecznego wyobrażenia osób starszych. Analiza przeprowadzona w ramach pracy ma na celu dostarczenie wniosków, które mogą być wykorzystane do opracowania skutecznych polityk publicznych oraz strategii komunikacji dedykowanych seniorom w starzejącym się społeczeństwie.

Abstrakt (EN)

In the face of the increasingly deepening phenomenon of population aging, it is crucial to develop solutions that effectively prepare the societies of the European Union for the dynamic transformation of demographic structures. This issue gained significant attention in 2012 when the European Parliament declared it the "Year of Active Aging and Intergenerational Solidarity" (EP, 2012). The main efforts in this field focus on strengthening the Active Aging Index (AAI), developed by the European Commission. As part of the research on the evolution of the media image of seniors in the era of population aging, the author analyzes the television series "M jak Miłość" (translated as "L for Love") as a case study. The focus is on comparing the perspective of the creators of the series, known as the "screen truth," with the perspective of senior viewers, referred to as the "viewer truth.” The study also includes an analysis of the media consumption patterns of seniors and the transformations of media offerings dedicated to this social group in the 21st century. The objectives of the study include gaining a deeper understanding of the phenomenon of population aging and the changes occurring in Polish society related to demographic transformations, as well as analyzing the policies of the European Union and Poland regarding these phenomena. It is also crucial to emphasize the necessity of applying theories such as the theory of active aging or successful aging in social and governmental contexts. Additionally, the aim of the study is to examine the social situation of Polish seniors, how they are socially perceived, and how they are portrayed in the media. A key objective remains to broaden the scope of research with a new perspective - the media perspective, by llustrating the trends in the evolution of the image of older individuals in the media using the example of the TV series "M jak Miłość” The dissertation constitutes a significant contribution to research on the perception of population aging and the role of media in shaping the social image of older adults. Ultimately, the analysis conducted within the framework of the work aims to provide conclusions that can be used to develop effective public policies and communication strategies dedicated to older adults in aging societies.

Słowa kluczowe PL
starzenie się społeczeństw
media
studium przypadku
„M jak Miłość”
Inny tytuł
The Evolution of the Media Image of Seniors in the Era of Population Aging: Between the "Screen Truth" and the "Viewer Truth" (A Case Study of the Soap Opera "M jak Miłość")
Data obrony
2024-06-17
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty