Jean Cocteau: le poete face aux arts plastiques

Uproszczony widok
dc.abstract.plL’œuvre de Jean Cocteau (1889-1963) – poète, critique, metteur en scène, représentant remarquable de l’avant-garde française – fut inspirée par les arts plastiques. Cette thèse de doctorat, divisée en trois parties, est consacrée aux rapports qui existent entre l’œuvre du poète et les arts. La première partie est ainsi consacrée à la critique artistique de Cocteau. Les chapitres présentent ses idées par rapport à la peinture et surtout sa reception des œuvres de ses artistes favoris : Pablo Picasso, Georgio de Chirico, Amadeo Modigliani et El Greco. Dans la deuxième partie nous analysons les poésies de Jean Cocteau liées aux arts plastiques. Il y a parmi eux des poèmes inspirés par la peinture, sculpture, architecture ou photographie, aussi bien que les recueils poétiques illustrés par les artistes de renome. La troisième partie est consacrée aux créations picturales de Jean Cocteau. Le poète pratiquait entre autres le dessin, la peinture, la céramique et les fresques. Il est aussi auteur et réalisateur des films qui ont un rapport direct avec la peinture ou la sculpture.
dc.abstract.plW twórczości Jeana Cocteau (1889-1963) – poety, krytyka, reżysera, wybitnego przedstawiciela francuskiej awangardy – ważna rola przypada sztukom plastycznym. Rozprawa doktorska dzieli się na trzy części i jest poświęcona artystycznym zainteresowaniom poety oraz różnego rodzaju związkom zachodzącym między jego twórczością a sztukami plastycznymi. Część pierwsza poświęcona jest krytyce artystycznej Jeana Cocteau. Kolejne rozdziały omawiają jego poglądy na sztukę oraz jego teksty krytyczne odnoszące się do twórczości malarzy, którym poświęcił najwięcej uwagi – są to Pablo Picasso, Georgio de Chirico, Amadeo Modigliani oraz El Greco. W części drugiej rozprawy poddamy analizie utwory poetyckie Cocteau powiązane ze sztukami plastycznymi. Ten odłam jego twórczości rozwijała się wyraźnie dwutorowo: mamy bowiem do czynienia zarówno z poezją inspirowaną malarstwem, rzeźbą, architekturą czy fotografią, jak i z tomami wierszy ilustrowanymi przez uznanych artystów. Część trzecia będzie poświęcona bogatej twórczości plastycznej samego Jeana Cocteau. Poeta praktykował zarówno rysunek, malarstwo, grafikę, ceramikę i inne mniejsze formy, jak również tworzył imponujących rozmiarów malowidła ścienne. Na uwagę zasługują też filmy poety, reżyserowane przez niego według własnego scenariusza i często odnoszące się bezpośrednio do malarstwa czy rzeźby.
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorZawadzka, Małgorzata
dc.date.accessioned2013-06-24T07:28:41Z
dc.date.available2013-06-24T07:28:41Z
dc.date.defence2013-07-03
dc.date.issued2013-06-24
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/304
dc.description.promoterChudak, Henryk
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/304
dc.language.isofr
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plfilm
dc.subject.plkrytyka
dc.subject.plpoezja
dc.subject.plsztuka
dc.subject.plCocteau
dc.subject.plfilm
dc.subject.plcritique
dc.subject.plpoesie
dc.subject.plart
dc.subject.plCocteau
dc.titleJean Cocteau: le poete face aux arts plastiques
dc.title.alternativeJean Cocteau: poeta wobec sztuk plastycznych
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication