Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Filmowe kolaże Sarkisa Paradżaniana. Analiza wybranych elementów twórczości reżysera

dc.abstract.enThis thesis concerns selected elements of the work of Sarkis Paradzhanian (commonly known under the Russified name of Sergei Parajanov). The thesis consists of six chapters. The first one contains the artist's biography enriched with descriptions of films and unrealized scripts. The second is an analysis of changes in the director's characteristic style, starting from socialist realist explorations and experiments with movement, through rigorously planned static frames, to a return to greater freedom and dynamism. The third chapter puts forward the thesis that collage is the basis of Paradzhanian's work, accompanying him at every stage of his artistic practice. This technique allows the artist to create moving images, free from the burden of narrative. The fourth chapter concerns the time-space created by the director, which encourages the viewer to contemplate the beauty of everyday life. This approach to the issue of time allows him to create worlds detached from the Soviet vision of progress and nationalist glorification of the past. The next one presents symbols that Parajanian often uses in his films and recurring motifs in them. The last chapter shows how the artist, by presenting transcultural threads, builds a platform on which different cultures can enter into dialogue and intertwine, while maintaining their individuality.
dc.abstract.plNiniejsza praca dotyczy wybranych elementów twórczości Sarkisa Paradżaniana (powszechnie znanego pod zrusyfikowanym nazwiskiem Siergiej Paradżanow). Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy z nich zawiera biografię artysty wzbogaconą o opisy filmów i niezrealizowanych scenariuszy. Drugi jest analizą zmian w charakterystycznym stylu reżysera, począwszy od socrealistyczny poszukiwań i eksperymentów z ruchem, poprzez rygorystycznie zaplanowane statyczne kadry aż po powrót do większej swobody i dynamizmu. W trzecim rozdziale postawiono tezę, że kolaż jest podstawą twórczości Paradżaniana, towarzyszącym mu na każdym etapie praktyki artystycznej. Ta technika pozwala artyście na kreowanie ruchomych obrazów, wyzwolonych spod ciężaru narracji. Czwarty rozdział dotyczy wytworzonej przez reżysera przestrzeni czasowej, która zachęca widza do kontemplacji piękna codzienności. Takie podejście do kwestii czasu pozwala mu na tworzenie światów w oderwaniu od radzieckiej wizji progresu i nacjonalistycznego gloryfikowania przeszłości. W kolejnym z nich przedstawiono symbole, którymi Paradżanian często posługuje się w swoich filmach i powracające w nich motywy. Zaś w ostatnim rozdziale pokazano jak artysta, przedstawiając transkulturowe wątki, buduje płaszczyznę, na której różne kultury mogę wchodzić ze sobą w dialog i przeplatać się, jednocześnie zachowując swoją odrębność.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Historii Sztuki
dc.contributor.authorWoźniak, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-01-09T12:50:06Z
dc.date.available2025-01-09T12:50:06Z
dc.date.defence2024-12-23
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-12-06
dc.description.promoterLachowski, Marcin
dc.description.reviewerSulikowska-Bełczowska, Aleksandra
dc.description.reviewerLachowski, Marcin
dc.identifier.apd237499
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165299
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encollage
dc.subject.enmoving paintings
dc.subject.enstatic frames
dc.subject.enSoviet censorship
dc.subject.enqueer identity
dc.subject.plkolaż
dc.subject.plruchome obrazy
dc.subject.plstatyczne kadry
dc.subject.plradziecka cenzura
dc.subject.plqueerowa tożsamość
dc.titleFilmowe kolaże Sarkisa Paradżaniana. Analiza wybranych elementów twórczości reżysera
dc.title.alternativeCinematic Collages of Sarkis Parajanian. The Analysis of Chosen Elements of The Director's Oeuvre
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication