Collective identities, individual stances – Groupism and its transgressions in the work of selected film directors of Japanese New Wave

Uproszczony widok
dc.abstract.enIn this thesis, I’d like to propose an interdisciplinary perspective on cinematic allegories of Japanese collectivism – the phenomenon that determines the identity of the Japanese society, which for the purpose of my research I call ‘groupism’ (jap. Shūdanshugi). The scope of films has been limited to an informal crosscurrent in Japanese Cinema, known as the Japanese New Wave, with a particular focus on the work of three filmmakers: Teshigahara Hiroshi, Imamura Shōhei and Terayama Shūji. I decided to extensively analyse the work of the aforementioned filmmakers, which I find crucial for the context of groupism.
dc.abstract.plNiniejsza praca jest interdyscyplinarną próbą spojrzenia na filmowe alegorie japońskiego kolektywizmu – tożsamościowego zjawiska w obrębie kultury japońskiej, który na potrzeby dysertacji zostaje określony „grupizmem” (ang. ‘groupism’; jap. shūdanshugi). Filmografia pracy została zawężona do nieformalnego zrywu w japońskim kinie, nazywanym przez badaczy Japońską Nową Falą, ze szczególnym wyróżnieniem trzech reżyserów, których najważniejsze dla kontekstu grupizmu filmy zostały omówione w oddzielnych podrozdziałach. Uwzględnieni w pracy twórcy to: Teshigahara Hiroshi, Imamura Shōhei i Terayama Shūji.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział „Artes Liberales”
dc.contributor.authorMańkowski, Łukasz
dc.date.accessioned2023-12-21T07:37:25Z
dc.date.available2023-12-21T07:37:25Z
dc.date.defence2023-11-13
dc.date.issued2023-12-21
dc.date.submitted2023-05-29
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/4835
dc.description.promoterKletowski, Piotr
dc.description.promoterOleszczyk, Michał
dc.description.reviewerLisiecki, Marcin
dc.description.reviewerLoska, Krzysztof
dc.description.reviewerŻeromska, Estera
dc.description.sdgGoodHealthAndWellBeing
dc.description.versionfinal_author
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4835
dc.languageen
dc.language.isoen
dc.language.otherpl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enTerayama Shuji
dc.subject.enImamura Shohei
dc.subject.enTeshigahara Hiroshi
dc.subject.enJapanese aesthetics
dc.subject.enproduction studies
dc.subject.enJapanese social studies
dc.subject.envisual anthropology
dc.subject.enphilosophy of cinema
dc.subject.enhistory of cinema
dc.subject.engroupism
dc.subject.enJapanese New Wave
dc.subject.enJapanese Cinema
dc.subject.plJapońska Nowa Fala
dc.subject.plgrupizm
dc.subject.plhistoria kina
dc.subject.plfilozofia kina
dc.subject.plantropologia wizualna
dc.subject.pljapońskie nauki społeczne
dc.subject.plstudia nad produkcją filmu
dc.subject.plestetyka japońska
dc.subject.plTeshigahara Hiroshi
dc.subject.plImamura Shohei
dc.subject.plTerayama Shuji
dc.subject.plkino japońskie
dc.titleCollective identities, individual stances – Groupism and its transgressions in the work of selected film directors of Japanese New Wave
dc.title.alternativeKolektywne tożsamości, indywidualne postawy – Grupizm i jego przekroczenia w twórczości wybranych reżyserów filmowych Japońskiej Nowej Fali
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication