Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Zapobieganie oszustwom finansowym oraz ochrona użytkownika na gruncie PSD2 oraz UsłPłU, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu Silnego Uwierzytelniania Użytkownika (ang. Strong Customer Authentication)

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe dissertation is dedicated to the mechanism of Strong Customer Authentication (SCA) in the context of user protection and the prevention of financial fraud, analyzed based on the Payment Services Directives (PSD1, PSD2, and PSD3) and the Payment Services Regulation, as well as the Polish Payment Services Act (UsłPłU). The work presents a historical overview of the implementation of the SCA mechanism, starting from the first EU directive (PSD1) to the latest one proposed to come into effect in 2025. It also examines the implementation of these requirements in the Polish Payment Services Act. The discussion also covers recommendations issued by Polish and European supervisory bodies (KNF and EBA). Finally, the dissertation analyzes the legislative success of the PSD directives and reviews the newly proposed solutions in terms of their effectiveness and compliance with market expectations.
dc.abstract.plRozprawa poświęcona jest mechanizmowi Silnego Uwierzytelniania Użytkownika, w kontekście ochrony użytkownika i zapobieganiu oszustwom finansowym, analizowanego na gruncie dyrektyw o usługach płatniczych (Payment Services Directive 1, 2 oraz 3 oraz Payment Services Regulation), a także polskiej ustawy o usługach płatniczych (UsłPłU). Praca przedstawia rys historyczny wdrażania mechanizmu SCA począwszy od pierwszej dyrektywy unijnej (PSD1) po najnowszą proponowaną do wejścia w 2025 roku. Przygląda się też wdrożeniu tychże wymogów w polskiej ustawie o usługach płatniczych. Tematem rozważań są także rekomendacje wydawane przez polskie i europejskie ciała nadzorcze (KNF oraz EBA). Na koniec praca analizuje sukces legislacyjny dyrektyw PSD oraz dokonuje rewizji nowoproponowanych rozwiązań pod kątem ich skuteczności i zgodności z oczekiwaniami rynkowymi.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Prawa i Administracji
dc.contributor.authorAbouhilal, Sara
dc.date.accessioned2025-04-01T04:15:04Z
dc.date.available2025-04-01T04:15:04Z
dc.date.defence2025-03-17
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-02-19
dc.description.promoterOsajda, Konrad
dc.description.reviewerJuranek, Alexander
dc.description.reviewerOsajda, Konrad
dc.identifier.apd237928
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166253
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enstrong customer authentication
dc.subject.enSCA
dc.subject.enPSD2
dc.subject.encustomer protection
dc.subject.enfinancial fraud prevention
dc.subject.plsilne uwierzytelnianie użytkownika
dc.subject.plSCA
dc.subject.plPSD2
dc.subject.plochrona użytkownika
dc.subject.plzapobieganie oszustwom finansowym
dc.titleZapobieganie oszustwom finansowym oraz ochrona użytkownika na gruncie PSD2 oraz UsłPłU, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu Silnego Uwierzytelniania Użytkownika (ang. Strong Customer Authentication)
dc.title.alternativeFinancial fraud prevention and customer protection on the grounds of PSD2 and Act on Payment Services, with particular emphasis on Strong Customer Authentication.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication