Licencja
Komunikowanie polityczne 2.0 - zarys koncepcji. Analiza amerykańskiej (2008) i polskiej (2010) kampanii prezydenckiej
ORCID
Abstrakt (PL)
W pracy zaprezentowano analizę komunikowania politycznego w amerykańskiej (2008) i polskiej (2010) kampanii prezydenckiej. Określono determinanty nowoczesnego komunikowania politycznego, omówiono rodzaje strategii w nim wykorzystywanych, przeprowadzono dogłębną analizę kanałów komunikowania wykorzystanych w okresie badanych wyborów w USA i Polsce. Wnioski posłużyły do opracowania zarysu oryginalnej koncepcji komunikowania politycznego 2.0, opartej na idei dwustronnym symetrycznym komunikowaniu, public relations w funkcji zarządzania oraz wiodącej roli strategii w procesach komunikacyjnych. Poddano ocenie uniwersalność proponowanego rozwiązania. Pracę oparto na badaniach przeprowadzonych w USA i Polsce. Wskazano także kierunki rozwoju koncepcji oraz propozycje dalszych badań dziedzinowych. Praca wpisuje się w nurt publikacji z zakresu politologii i medioznawstwa, dotyczących w głównej mierze związków między środkami komunikowania i polityką, sposobami dotarcia do wyborców i pozyskania ich poparcia.
Abstrakt (EN)
The dissertation presents an analysis of political communication during presidential campaigns in the USA (2008) and Poland (2010). It identifies components of contemporary political communication, discusses its strategies, analyses communication channels used in election cycles in the USA and Poland. The conclusions allowed to elaborate an outline of an original idea of political communication 2.0, based on the notion of a two-way symmetric communication, management role of public relations and the leading role of strategy in all communication processes. The dissertation also evaluates the versatility of the solution. The thesis is based on the research done in the USA and Poland. It also suggests the ways of development of the concept and further field research. The dissertation enters the set of publications in the fields of political science and media studies dealing primarily with the relationships between means of communication and politics, ways of reaching the voters and gaining their endorsement.