Dokument roboczy
Miniatura
Licencja

CC-BY-NC-SACC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach

Agresja werbalna w językach i kulturach europejskich. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych

Autor
Bonacchi, Silvia
Gradowski, Mariusz
Konert-Panek, Monika
Mela, Mariusz
Michnowska, Maria
Miłkowska-Samul, Kamila
Utri, Reinhold
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza publikacja jest podręcznikiem dla szkół ponadpodstawowych dwujęzycznych poświęconym profilaktyce agresji werbalnej wśród młodzieży. Podręcznik jest efektem projektu pt. Agresja werbalna w perspektywie międzykulturowej - źródła, formy, sposoby przeciwdziałania, w ramach działania III.3.2. "Promocja badań naukowych" programu Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza Uniwersytetu Warszawskiego. Jest to program dedykowany tzw. Trzeciej Misji UW, czyli wpływowi badań naukowych na społeczeństwo. Agresja słowna to narastający problem w naszych społeczeństwach, zarówno w sferze prywatnej, jak i w życiu społecznym - w rodzinie, w szkole, w miejscu pracy, w Internecie, na arenie politycznej. W pierwszej części podręcznika przedstawiono teorie dotyczące zjawiska agresji werbalnej. Następnie omówiono różne przejawy zachowań agresywnych: groźby i obelgi, agresję wobec osób niepełnosprawnych, rasizm etniczny i seksizm, mowę nienawiści, stalking i (cyber)mobbing, agresję internetową, a także prospołeczne formy agresji, takie jak agresja w muzyce oraz agresja „kumpelska”. Każdej części towarzyszą interaktywne ćwiczenia do pracy w klasie i grupie. Użyte terminy zostały wyjaśnione w formie małego słowniczka w załączniku.

Słowa kluczowe PL
agresja werbalna
młodzież
edukacja
zagrożenia środowiskowe
komunikacja
Dyscyplina PBN
językoznawstwo
Wydawca
Wydział Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2024-04-24
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa- Użycie niekomercyjne- Na tych samych warunkach