Muzyka a system wartości. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i ekonomiczne uwarunkowania oceny wartości muzyki i funkcjonowania rynku muzycznego w Polsce

Autor
Opałka, Maria
Promotor
Nowak, Tomasz
Makomaska, Sylwia
Data publikacji
2025
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca prezentuje rezultaty ośmiu badań o charakterze ilościowym i jakościowym, które dotyczą problematyki relacji między systemem wartości osobistych a preferencjami muzycznymi odbiorców muzyki i zarazem konsumentów rynku muzycznego. Przedmiotem badań są psychologiczne, społeczne, kulturowe oraz ekonomiczne uwarunkowania oceny wartości muzyki i funkcjonowania polskiego rynku muzycznego. Praca obejmuje zarówno wprowadzenie do tematyki wartości, w tym psychologii wartości, jak i teorii myśli ekonomicznej, ekonomii daru, koncepcji wymiany tabuizowanej oraz sfer wymiany. Dysertacja zawiera opis i obszerne analizy badań zrealizowanych w latach 2019-2023, prezentuje również rozbudowane badanie polskiego rynku muzycznego. Istotnym efektem realizacji wymienionych działań jest autorski model wymiany wartości na rynku muzycznym MoVE (Model of Musical Value Economy).

Abstrakt (EN)

This dissertation presents the results of eight quantitative and qualitative studies dealing with the relationship between the personal value system and the musical preferences of music consumers and, at the same time, consumers of the music market. The research focuses on the psychological, social, cultural and economic conditions of the evaluation of musical values and the functioning of the Polish music market. The dissertation includes an introduction to the subject of values, including the psychology of values, as well as the theory of economic thought, the gift economy, the concept of taboo trade-off and spheres of exchange. The dissertation includes a description and extensive analysis of the research conducted between 2019 and 2023 and presents a comprehensive analysis of the Polish music market. The author's model of value exchange in the music market, MoVE (Model of Musical Value Economy), is an important result of the implementation of the above-mentioned activities.

Słowa kluczowe PL
preferencje muzyczne
psychologia wartości
wartości
ekonomia daru
taboo trade-off
wymiana tabuizowana
Model of Musical Value Economy
estetyka
socjologia muzyki
psychologia muzyki
Inny tytuł
Music and values. Psychological, socio-cultral and economic determinants of the judgement of the musical value and the functioning of the Polish music market
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2025-05-28