Muzyka a system wartości. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i ekonomiczne uwarunkowania oceny wartości muzyki i funkcjonowania rynku muzycznego w Polsce

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis dissertation presents the results of eight quantitative and qualitative studies dealing with the relationship between the personal value system and the musical preferences of music consumers and, at the same time, consumers of the music market. The research focuses on the psychological, social, cultural and economic conditions of the evaluation of musical values and the functioning of the Polish music market. The dissertation includes an introduction to the subject of values, including the psychology of values, as well as the theory of economic thought, the gift economy, the concept of taboo trade-off and spheres of exchange. The dissertation includes a description and extensive analysis of the research conducted between 2019 and 2023 and presents a comprehensive analysis of the Polish music market. The author's model of value exchange in the music market, MoVE (Model of Musical Value Economy), is an important result of the implementation of the above-mentioned activities.
dc.abstract.plNiniejsza praca prezentuje rezultaty ośmiu badań o charakterze ilościowym i jakościowym, które dotyczą problematyki relacji między systemem wartości osobistych a preferencjami muzycznymi odbiorców muzyki i zarazem konsumentów rynku muzycznego. Przedmiotem badań są psychologiczne, społeczne, kulturowe oraz ekonomiczne uwarunkowania oceny wartości muzyki i funkcjonowania polskiego rynku muzycznego. Praca obejmuje zarówno wprowadzenie do tematyki wartości, w tym psychologii wartości, jak i teorii myśli ekonomicznej, ekonomii daru, koncepcji wymiany tabuizowanej oraz sfer wymiany. Dysertacja zawiera opis i obszerne analizy badań zrealizowanych w latach 2019-2023, prezentuje również rozbudowane badanie polskiego rynku muzycznego. Istotnym efektem realizacji wymienionych działań jest autorski model wymiany wartości na rynku muzycznym MoVE (Model of Musical Value Economy).
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorOpałka, Maria
dc.date.accessioned2025-05-21T04:00:10Z
dc.date.available2025-05-21T04:00:10Z
dc.date.defence2025-05-28
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2024-10-03
dc.description.promoterNowak, Tomasz
dc.description.promoterMakomaska, Sylwia
dc.description.reviewerHumięcka-Jakubowska, Justyna
dc.description.reviewerChęćka, Anna
dc.description.reviewerBolesławska-Lewandowska, Beata
dc.description.reviewerMakomaska, Sylwia
dc.description.reviewerNowak, Tomasz
dc.identifier.apd236855
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166428
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.subject.enmusic preferences
dc.subject.enpsychology of values
dc.subject.envalues
dc.subject.engift economy
dc.subject.entaboo trade-off
dc.subject.enmodel of musical value economy
dc.subject.enaesthetics
dc.subject.ensociology of music
dc.subject.enpsychology of music
dc.subject.plpreferencje muzyczne
dc.subject.plpsychologia wartości
dc.subject.plwartości
dc.subject.plekonomia daru
dc.subject.pltaboo trade-off
dc.subject.plwymiana tabuizowana
dc.subject.plModel of Musical Value Economy
dc.subject.plestetyka
dc.subject.plsocjologia muzyki
dc.subject.plpsychologia muzyki
dc.titleMuzyka a system wartości. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i ekonomiczne uwarunkowania oceny wartości muzyki i funkcjonowania rynku muzycznego w Polsce
dc.title.alternativeMusic and values. Psychological, socio-cultral and economic determinants of the judgement of the musical value and the functioning of the Polish music market
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication